Fortsätt till huvudinnehåll

Luftslott på Omberg


Idag ska jag vara grinig gubbe och sänka ett vidlyftigt projekt som ännu inte fått fäste på skrivbordet. Det handlar om den konsthall som Motalaarkitekten Per Dockson initierat på Omberg i närheten av Ellen Keys Strand.

Corren ger i lördagstidningen stort utrymme åt luftslottet på bergets södra sluttning. Enligt tidningsartikeln handlar det om ett Drottning Ommas hus innehållande en internationell konsthall, museum, turistinformation, filmsal, kafé och en konferensdel. Totalt drygt 1 000 kvadratmeter. Konsthallen, kaféet och uthyrningsstugor ska utgöra den kommersiella delen av verksamheten. Det låter ju bra. Ödeshögs kommun bidrar med hela 36 000 kr till en förstudie. Ingen huvudman nämns som framtida ägare till byggnaden och jag hoppas att Ödeshögs kommun inte lockas in i fällan.

Varför är jag så skeptisk? Med min erfarenhet som tidningsreporter i västra länsdelen vet jag inte hur många storstilade projekt som jag och mina kolleger skrivit om och som aldrig blivit verklighet. De har stupat på den snöda ekonomiska verkligheten. Det mest stolliga jag stött på var den cykelvelodrom som skulle utredas för att placeras i Strålsnäs av alla ställen.

En entusiastisk medarbetare på EU-kontoret i Tranås lyckades utverka projektpengar till att utreda en cykelvelodrom i Strålsnäs. Hur han bar sig åt vet jag inte men till saken hör att han var cykelentusiast själv och extraknäckte som speaker på nationella tävlingar. Hans utredning ledde inte till någonting och projektet tynade bort. Någon cykelvelodrom har inte funnits i Sverige sedan 1920-talet och ska en sådan komma till användning måste den förstås ligga i ett stort befolkningscentra och inte i den östgötska glesbygden. Kommunalrådet Per-Arne Larsson i Boxholm höll masken och kommenterade utredningen i lämpliga ordalag försedda med en och annan brasklapp. Både han och jag visste att projektet inte skulle bli verklighet och velodromen rann ut i sanden.

… lika fåfängt som att försöka höja Vätterns yta genom att pinka i Hästholmens hamn

Inte sällan åtföljs dessa luftslott av glädjekalkyler för såväl byggkostnad som drift. Vagt formulerade förhoppningar om att EU-bidrag ska finansiera det mesta är också vanliga i sammanhanget.
Per Dockson säger till Corren att det finns ekonomiska förutsättningar för projektet eftersom Omberg har inemot en miljon besökare årligen. Varifrån han nu har fått den siffran?

Men Ödeshögs kommun har ändå stoppat in 36 000 kr i projektet invänder någon. Javisst och det finns en enkel förklaring till det. Ingen kommunpolitiker vill framstå som kulturfientlig eller icke progressiv. 36 000 kronor är för övrigt lika fåfängt som att försöka höja Vätterns yta genom att pinka i Hästholmens hamn.

Det här luftslottet på Omberg blir aldrig verklighet. Det går samma väg som lägenhetsbyggena i Hästholmen liksom siloprojektet i Vadstena.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.