123 000 kronor har ”skulpturen” kostat. Väl använda pengar?
Är det sant, en storpotät på 3 x 4 meter i Viringerondellen symboliserande potatiskommunen Mjölby? Jo, det är faktiskt på riktigt och jag vet inte vad jag ska tro. Jag fick veta ”nyheten” via Facebook och en majoritet av kommentarerna var inte direkt uppmuntrande om vi säger så. Hela kommunledningen, tjänstemän och politiker, invigde spektaklet onsdag förmiddag. Länsrådet Magnus Holgersson gav glans åt arrangemanget men så är han också bosatt på en gård utan Skänninge.
Corren vitsade till det idag och döpte om Mjölby till Knölby men gjorde ett neutralt referat utan övriga egna kommentarer. Kommentarerna var desto fler på Facebook. Undrar hur snacket går på stans arbetsplatser idag?
Jag vet att kommunens marknadsförare, numera dess näringslivschef Eva Rådeström, under flera år lanserat Mjölby som potatiskommun utan att det fått något genomslag. I en kommersiell radiokanal förekom en tävling häromåret där vinnaren fick en resa till potatisens hemland Peru. Och nu detta. I bakgrunden finns också en energisk potatisambassadör från Bjälboslätten.
I ett pressmeddelande på kommunens hemsida motiverar Eva Rådeström valet av motiv. Mjölby är en kommun där det finns 600 jordbruksföretag och där 4,3 procent av invånarna arbetar i jordbruket (rikssnittet är1,8 procent) och på en stor del av den produktiva åkermarken odlas potatis. Men om man ska hårddra det resonemanget kan man lika gärna kalla Mjölby för truckstaden och den truck som står uppställd på andra sidan gatan känns mer adekvat. Fler Mjölbybor har sin utkomst i verkstadsindustrin än i jordbruket.
Samtidigt kan jag känna en viss sympati för gänget i Stadshuset. Mjölby är en relativt välskött kommun utan egentliga svagheter men det saknas en självklar profil som sticker ut. Inte som Varamon, Göta Kanal och Piraterna i Motala, inte som Klosterkyrkan, Den heliga Birgitta och slottet i Vadstena eller Linköping med dess flygindustri, Domkyrka och universitet. Mjölby är en knegarort där majoriteten går till arbetsplatsen på morgonen och återvänder till sitt småhus på kvällen utan några större åthävor. Så som det ser ut i de flesta svenska orter.
Förbipasserande på Rv 32 och som saknar kunskap om Mjölby måste bli förvånade över glasfiberpotatisen. Om man ska tro FB-kommentarerna är väl risken stor att Mjölby blir till åtlöje. Det räcker så bra med att Lasse Åberg gjorde narr av Mjölby i Sällskapsresan för 20 år sedan.
Kanske ska man dra igång en vadhållning på Facebook. Hur länge dröjer innan King Edward är borta och 123 000 kr har kastats i Svartån?
Var det inte i Borås man ställde upp en nio meter lång staty av Pinocchio och det blev en hätsk debatt? Och den kostade inte skattebetalarna en krona.
Carina Jönsson har hört av sig per telefon. Här följer ett sammandrag av vårt samtal:
SvaraRadera"Jag tycker att statyn pryder sin plats i rondellen och är en god symbol för kommunens odlingslandskap. Jag har både fått skäll och beröm men av någon anledning är det kritikerna som hörs mest utåt. Vi har fått mycket publicitet, bland annat en kort artikel i Aftonbladet. Men jag är rädd att all kritik kommer att trigga igång skadegörelse eller klotter. Något ks-beslut finns inte. Projektet ryms inom Eva Rådeströms ordinarie marknadsföringsbudget men har hela tiden haft kommunstyrelsens stöd. Några fler rondellutsmyckningarna är inte aktuella."
Carina drar paralleller med debatten om Ture Lång i Skänninge som hade motståndare både inom och utom Stadshuset. Den står kvar än idag även om den tas in för vinterförvaring.
Monika Gideskogs svar:
SvaraRadera"Svar på din fråga --det finns inget KS beslut men hela
denna resa med att lyfta potatisen som en profil har "välsignats ", som
prästen Mikael Eriksson , Skänninge gjorde på invigningen ,välsignade
potatisen!
Vår näringslivschef har egen budget som tillhör hennes
ansvar.
Varför potatis, i kommunen har vi de största producenterna av
vinterpotatis
jag tycker att det är en god tanke att vi lyfter detta
med mat när vi bor på Östgötaslätten.
Mjölby --det var från början
kvarnens ort --jordbruket igen -nu är den försvunnen--kommunen är
präglad av jordbruket . Nu lyfter vi potatisen.
Snackis, spektakel
...ja åsikterna är många. Detta är ett sätt att synas på, vara lite
unika.
Förväntar mig andra förslag på hur vi ska profilera oss om nu
potatisen är"het".
Jag tycker att det är roligt med denna King Edward.
Vår Vision--Världsvan & Hemkär. Jag tycker att potatisen passar väl in
i det.
Världsvan--vi är de som troligen (man kan aldrig veta) har en
potatis i en rondell, samtidigt lyfter vi vad bygden producerar.Lyfter
näringen betonar basic--jord,bygden.
// MVH Monika Gideskog
Svaren från Jönsson (S) och Gideskog (M) bekräftar vad jag misstänkte. Nämligen att politikerna ägnat ett förstrött intresse åt marknadsföringsprofilen och lämnat detta åt dåvarande marknadschefen, nuvarande näringslivschefen Eva Rådeström. Att hitta en profil som på ett naturligt sätt kan matcha kommunen är viktigt och bör ägnas mera omsorg. Hellre långsamt och rätt än fort och fel. Jag hävdar än en gång att det är industrin som är den viktigaste näringen i Mjölby. Sen är jag lite förvånad över att politikerna har så dålig kontakt med opinionen. För få besök i verkligheten? Fortfarande är det så att de flesta förbipasserande kommer att klia sig i huvudet åt rondellåbäket.
SvaraRaderaAnders Jacobsson