Fortsätt till huvudinnehåll

Det blåser snålt över Sommens vatten


Fritidsbåtar på Sommen och Huges Marina i Tranås hamn har nästan varit synonyma begrepp. Företagsledningen har i många år kallat sig för Sveriges största insjömarina.

Men idag är framtiden oviss. Företaget har försatts i konkurs liksom dess systeranläggningar i Västervik, Orust och i Stockholmstrakten. Flera års ackumulerade förluster är orsaken.

Lars Kastengren, som nästan blev miljardär när han sålde värmepumpstillverkaren IVT till tyska Bosch 2005, plöjde ner en del av pengarna i Huges Marina. Tanken var att skapa en stor aktör inom återförsäljning av fritidsbåtar i Sverige.

Länsförsäkringar köpte 20 procent av aktierna 2009 och Almi Invest investerade flera miljoner kronor något år senare. Men förlusterna rusade och landade på 120 miljoner kronor under åren 2006-2010, skriver Dagens Industri. Men uppenbarligen är det svårare att tjäna pengar på båtar än på värmepumpar.

Några analyser varför det gått som det gått har jag inte kunnat läsa så i brist på bättre får jag försöka åstadkomma en själv. Fritidsbåtar är en konjunkturkänslig bransch och vid ekonomiska kriser faller efterfrågan dramatiskt. Alla kända märken i branschen som Hallberg Rassy och Nimbus m fl har genomgått personalnedskärningar, konkurser och företagsrekonstruktioner under årens lopp. Och när konjunkturen vänt uppåt finns ingen produktionskapacitet i branschen och spekulanterna får vänta lång tid på sina beställningar. De årliga mässorna i Älvsjö och Göteborg lockar många besökare med stora förhoppningar men sämre med deg i innerfickan.

Om ditt hushåll plötslig får sämre med pengar och du måste välja mellan bil eller båt är valet enkelt.

Lite kalla siffror i lika kallt vatten. Enligt Dagens Industri har den svenska exporten av segelbåtar och motorbåtar minskat från 1,6 miljarder kronor 2007 till fjolårets 660 miljoner kronor. Bland annat har Nimbus Boats Holding gjort ett minusresultat efter skatt på 144 miljoner mellan januari och september 2011. Windy Scandinavia, som bland annat har tillverkning i Västervik, gick under 2010 dåligt och gjorde ett resultat efter skatt på minus 14,9 miljoner kronor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom