Fortsätt till huvudinnehåll

En populär Nalle gör comeback



En glad nyhet för östgötska rallyvänner. Björn ”Nalle” Johansson gör comeback i rallyskogarna. Nalle, snart 60, siktar på premiär i Järnlunden i januari. Nalle har köpt en Opel Kadett -75 som ska förses med en värstingmotor från Tyskland. Han utför naturligtvis allt verkstadsarbete själv på nyförvärvet.

Jag är inte särskilt intresserad av motorsport men Nalle kan ingen undgå att påverkas av. Den trevligaste idrottsman jag träffat. Alltid glad, positiv och generös. En sån kille som alla vill ha som granne.

Jag hade förmånen att göra hans 50-årsporträtt i Corren för nästan tio år sedan. Han berättade att hans första körlärare var mamman som var distriktssköterska. Blott 16 år gammal satte sig den motorintresserade ynglingen vid ratten med morsan bredvid för att testa kurvorna på skogsvägarna i Högbytrakten. Han var metodisk, envis och energisk och kunde slipa på detaljer i evighet. Det hände att han körde samma vänsterkurva tio gånger en vinterkväll för att hitta det rätta spåret.

Nalle var unik som rallyförare då han skruvade på motorn själv. Och han var självlärd enligt trial and error-metoden. Åtskilliga konkurrenter fick hjälp med framvagnsinställningar och rätt turbotryck. Under flera år drev han en verkstad i Mjölby och delade med sig av sina breda kunskaper till alla sorts bilister.

Körkunskaperna räckte till två SM-tecken. Den första tog han i en Opel Kadett. Senare gick han över till Mazda när han fick chansen att köra en fyrhjulsdriven modell. Märkesbytet skedde utan hårda ord. Det är ganska betecknande för hans person och gärning. Nalle lämnar aldrig några ”hard feelings” efter sig. Jag tror att fler än vanligt kommer att följa tävlingen i skogarna kring Järnlunden när de fått veta att Nalle är en av deltagarna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna