Fortsätt till huvudinnehåll

En populär Nalle gör comeback



En glad nyhet för östgötska rallyvänner. Björn ”Nalle” Johansson gör comeback i rallyskogarna. Nalle, snart 60, siktar på premiär i Järnlunden i januari. Nalle har köpt en Opel Kadett -75 som ska förses med en värstingmotor från Tyskland. Han utför naturligtvis allt verkstadsarbete själv på nyförvärvet.

Jag är inte särskilt intresserad av motorsport men Nalle kan ingen undgå att påverkas av. Den trevligaste idrottsman jag träffat. Alltid glad, positiv och generös. En sån kille som alla vill ha som granne.

Jag hade förmånen att göra hans 50-årsporträtt i Corren för nästan tio år sedan. Han berättade att hans första körlärare var mamman som var distriktssköterska. Blott 16 år gammal satte sig den motorintresserade ynglingen vid ratten med morsan bredvid för att testa kurvorna på skogsvägarna i Högbytrakten. Han var metodisk, envis och energisk och kunde slipa på detaljer i evighet. Det hände att han körde samma vänsterkurva tio gånger en vinterkväll för att hitta det rätta spåret.

Nalle var unik som rallyförare då han skruvade på motorn själv. Och han var självlärd enligt trial and error-metoden. Åtskilliga konkurrenter fick hjälp med framvagnsinställningar och rätt turbotryck. Under flera år drev han en verkstad i Mjölby och delade med sig av sina breda kunskaper till alla sorts bilister.

Körkunskaperna räckte till två SM-tecken. Den första tog han i en Opel Kadett. Senare gick han över till Mazda när han fick chansen att köra en fyrhjulsdriven modell. Märkesbytet skedde utan hårda ord. Det är ganska betecknande för hans person och gärning. Nalle lämnar aldrig några ”hard feelings” efter sig. Jag tror att fler än vanligt kommer att följa tävlingen i skogarna kring Järnlunden när de fått veta att Nalle är en av deltagarna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.