Fortsätt till huvudinnehåll

Vaknade till en adrenalinhöjare



Vaknade på söndagsmorgonen till en riktig adrenalinhöjare. Peter Hanssons seger i Shanghai Masters, ett slag före världsettan Rory McIllroy. Samma marginal han startade finalrundan med.

Peter ledde som mest med fyra slag men eagle av McIllroy på femtonde och birdie på sextonde satte press på svensken som tvingades till monsterchippar och svåra puttar för att rädda par. Ledningen inför 18:e var två slag.

18:e gav ännu mer hjärtfladder. McIllroy spelade in först och gav sig själv ett birdieläge medan Hanssons inspel blev pluggad i den tjocka ruffen ett par meter kort green. Hansson hävdade att han hade rätt att droppa men domarnas beslut blev att han skulle spela ur det pluggade läget. Hansson högg till med en wedge och lyckades få upp bollen till cirka tre meter från hål. Tvåputt därifrån och birdie av nordirländaren skulle tvinga fram särspel. McIllroys putt var bra men slank förbi hålkanten och svensken hade två slag för att fixa segerchecken vilket han också klarade av.

Tilläggas kan att den långa väntan för McIllroy före putten inte var till hans fördel.

Hansson vann 800 000 euro och ligger tvåa i Race to Dubai. Han vann KLM Open för några veckor sedan och har flera andra- och tredjeplaceringar. I segerintervjun sa han att främsta målet är att utmana Rory McIllroy om förstaplatsen i Race to Dubai. Han var lite besviken  Ryder Cup men revanschlystnad var inte hans drivkraft i denna tävling.

Jag anser att Peter Hansson är Sveriges klart lysande idrottsstjärna för tillfället vid sidan av Zlatan.

En iakttagelse. Längden är inget problem för världseliten. De gör bättre snittscorer på par femmor, trots att längden i regel överstiger 500 meter, än på par treor. Tvärtemot oss vanliga hackers. Några andra jämförelser gör jag icke.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna