Fortsätt till huvudinnehåll

Vem väntar på en cyklande rörmokare?



Knut Karlsson är min äldsta vän på Facebook. Nästan varje dag skriver han läsvärda krönikor om politiker, kultur och miljöfrågor. Nedanstående text är inspirerad av en krönika Knut skrev i början av veckan. Knutte har från sin utsiktspunkt i Alby söder om Stockholm iakttagit den aldrig sinande trafikströmmen på E 4.

Din text är tänkvärd men inte helt invändningsfri. Jag bor vid Kungsvägen i Mjölby. Kungsvägen leder in trafiken i stan från E 4 och Linköping och är Mjölbys mest trafikerade. Tekniska kontoret har uppmätt trafikfrekvensen till 6 000 fordon per vardagsdygn. Om vi antar att två tredjedelar passerar här under tiden 0700-1900 gör det 4 000 fordon. Fyratusen fordon ger 333 bilar i timmen under den aktiva delen av dygnet. 333 bilar i timmen motsvarar 5,5 bilar i minuten. En ganska hög siffra.

När jag går här med hunden uppskattar jag att drygt hälften är privatbilar och återstoden är hantverkarbilar. Det är Pelles Plåt och Bygg, Roffans Rörkrökeri eller Elisabeths Elektriska på väg från en kund till en annan, inte sällan en privatperson som du eller jag. Stopp i avloppet, läckande tak eller mackel med köksbelysningen. Sen har vi ett antal mindre och större lastbilar som levererar livsmedel till butikerna i stan eller material till ett bygge.

Den där gula lastbilen, som du svär över när du inte kommer om, levererar den fläskkotlett du äter till middag i morgon.

Slutsatsen är att vi sitter fast i ett transportsystem för att klara vardagens små förtretligheter. Man kan inte bara radikalt minska biltransporterna utan att det får konsekvenser för alla människor. Ingen har tid och tålamod att vänta på en cyklande rörmokare när det är stopp i muggen. Och när han väl kommer fram har han fått med sig fel rörtång och måste cykla tillbaka för att hitta rätt.

Hur det ska gå till att skifta transportsystem, vet inte jag men på VTI finns det skolade människor som ägnar arbetsdagen åt att fundera över slika ting.

Är inte mycket för fältstudier men ställde mig 14:15-14:25 vid vägen för att räkna bilar och kom upp i 52 st. 10 x 52 är 520. Cirka 20 procent var tjänstefordon och då räknade jag inte in taxi och skolskjutsar.

Kommentarer

  1. Om man bor i stockholms innnerstad går det ofta fortare med en cyklande rörmokare. Man fastnar inte i köer och slipper leta parkering. Miljövänligare dessutom! Det finns faktiskt en cyklande rörmokare nu i Stockholm: http://cyklanderörmokaren.se/

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna