Knut Karlsson är min
äldsta vän på Facebook. Nästan varje dag skriver han läsvärda krönikor om
politiker, kultur och miljöfrågor. Nedanstående text är inspirerad av en
krönika Knut skrev i början av veckan. Knutte har från sin utsiktspunkt i Alby
söder om Stockholm iakttagit den aldrig sinande trafikströmmen på E 4.
Din text är
tänkvärd men inte helt invändningsfri. Jag bor vid Kungsvägen i Mjölby.
Kungsvägen leder in trafiken i stan från E 4 och Linköping och är Mjölbys mest
trafikerade. Tekniska kontoret har uppmätt trafikfrekvensen till 6 000
fordon per vardagsdygn. Om vi antar att två tredjedelar passerar här under
tiden 0700-1900 gör det 4 000 fordon. Fyratusen fordon ger 333 bilar i
timmen under den aktiva delen av dygnet. 333 bilar i timmen motsvarar 5,5 bilar
i minuten. En ganska hög siffra.
När jag går här med hunden uppskattar jag att drygt hälften
är privatbilar och återstoden är hantverkarbilar. Det är Pelles Plåt och Bygg, Roffans
Rörkrökeri eller Elisabeths Elektriska på väg från en kund till en annan, inte
sällan en privatperson som du eller jag. Stopp i avloppet, läckande tak eller
mackel med köksbelysningen. Sen har vi ett antal mindre och större lastbilar
som levererar livsmedel till butikerna i stan eller material till ett bygge.
Den där gula
lastbilen, som du svär över när du inte kommer om, levererar den fläskkotlett
du äter till middag i morgon.
Slutsatsen är att vi sitter fast i ett transportsystem för
att klara vardagens små förtretligheter. Man kan inte bara radikalt minska
biltransporterna utan att det får konsekvenser för alla människor. Ingen har
tid och tålamod att vänta på en cyklande rörmokare när det är stopp i muggen.
Och när han väl kommer fram har han fått med sig fel rörtång och måste cykla
tillbaka för att hitta rätt.
Hur det ska gå
till att skifta transportsystem, vet inte jag men på VTI finns det skolade
människor som ägnar arbetsdagen åt att fundera över slika ting.
Är inte mycket för
fältstudier men ställde mig 14:15-14:25 vid vägen för att räkna bilar och kom
upp i 52 st. 10 x 52 är 520. Cirka 20 procent var tjänstefordon och då räknade
jag inte in taxi och skolskjutsar.
Om man bor i stockholms innnerstad går det ofta fortare med en cyklande rörmokare. Man fastnar inte i köer och slipper leta parkering. Miljövänligare dessutom! Det finns faktiskt en cyklande rörmokare nu i Stockholm: http://cyklanderörmokaren.se/
SvaraRadera