Fortsätt till huvudinnehåll

Nattmangling och röda ögon



I morgon startar Masters, den kanske största Grand Slam-turneringen vid sidan av British Open så nu väntar nattmangling och röda ögon framför 42-tummaren. Henrik Stenson har visat gryende form och svenska massmedia har koncentrerat sitt intresse på honom. Sportbladet hade igår ett uppslag med Stenson och gav honom vissa segerchanser. Men jag hävdar att Peter Hanson är Sveriges bästa golfspelare men inte heller han vinner Masters. Det gör en amerikan och hans namn är Tiger Woods.

Trodde att jag skulle kunna slå upp Corren idag utan att Per Bergsten skrivit om LHC. Vilken naiv förhoppning. Dagens kria handlar om att Robin Figren och Lee Goren lämnar klubben för att söka lyckan på annat håll. Har jag inte läst detta tidigare?

På samma sida läste jag en debattartikel av tre ledarprofiler i IFK Motala, Per Beckne, Pär Höckert och Magnus Folkesson, som påpekar att Motalas lagsporter befinner sig på en genant låg nivå i seriesystemen. Orsakerna är naturligtvis brist på sponsorpengar och brist på samarbete mellan föreningarna. Det senare är lättast att råda bot på, anser trion och ger ett par exempel. Men vad är det som hindrar IFK Motala att ta initiativet i denna fråga? Eller sitter ni och väntar på storebror MAIF?

Ointresserade sponsorer och brist på pengar är ett genomgående tema i svenskt idrottsliv men att just Motalaidrotten har detta problem är anmärkningsvärt då man ruvar på ett av de största guldäggen i svensk motionsidrott. Jag syftar på naturligtvis på Vätternrundan men MAIF vill förmodligen inte dela med sig av den goda kakan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna