TV
har en enorm genomslagskraft vilket retat andra
mediaaktörer i många år. En aldrig så väl genomarbetad tidningsartikel är inget
förrän den upprepats i TV. I morgon startar ett nytt räddningsprogram i TV 3.
Först ut i serien är Mjölby Stadshotell.
Ägaren Kenneth Lindblad är oroad över vilken
effekt programmet ska få för han har tagit kontakt med Corren (16/4) för att
uppenbarligen stämma i bäcken. I programpresentationen står det att ”ägaren
hatar sina gäster och byggnaden ser ut som en kommunal anstalt.” Reportern ställs alltså inför den något absurda uppgiften att dementera innehållet i ett program som varken han eller Lindblad sett.
Lindblads
kalla fötter är självförvållade. TV-folkets sätt
att vrida och vända på fakta för att uppnå en viss effekt måste vara uppenbar
för varje vuxen TV-tittare och det måste han haft i tankarna när han anmälde
hotellet till programmet. Men möjligheten att marknadsföra de 250
whiskysorterna i baren tog väl överhanden. Fast han kanske oroar sig i onödan
för hur många tittar på TV 3 numera?
Kanalens storhetstid är förbi liksom de svenska stadshotellens.
Lindblad menar att han räddade hotellet när han
tog över driften 2001 och köpte fastigheten fem år senare och det kan äga sin
riktighet. Bara inte TV 3 avslöjar en ny mögelskandal. Förskolan Mögelgården
ligger oroväckande nära (200 meter).
Kommunal anstalt eller ett fungerande hotell? TV 3 har svaret.
Mjölby
stadshotell hade sin storhetstid på 1950-talet
med källarmästare Biltinge som chef. Hotellet hade en monopolställning då det
var enda etablissemanget med tillstånd att servera alkohol i såväl Mjölby som
Tranås och Boxholm. När ”fylletågen” söderifrån rullade in på
lördagseftermiddagen blev det lapp på luckan och det räckte inte med ”två vita
och en brun” på bordet.
Kommentarer
Skicka en kommentar