Fortsätt till huvudinnehåll

Krögarens kalla fötter



TV har en enorm genomslagskraft vilket retat andra mediaaktörer i många år. En aldrig så väl genomarbetad tidningsartikel är inget förrän den upprepats i TV. I morgon startar ett nytt räddningsprogram i TV 3. Först ut i serien är Mjölby Stadshotell.

Ägaren Kenneth Lindblad är oroad över vilken effekt programmet ska få för han har tagit kontakt med Corren (16/4) för att uppenbarligen stämma i bäcken. I programpresentationen står det att ”ägaren hatar sina gäster och byggnaden ser ut som en kommunal anstalt.” Reportern ställs alltså inför den något absurda uppgiften att dementera innehållet i ett program som varken han eller Lindblad sett.

Lindblads kalla fötter är självförvållade. TV-folkets sätt att vrida och vända på fakta för att uppnå en viss effekt måste vara uppenbar för varje vuxen TV-tittare och det måste han haft i tankarna när han anmälde hotellet till programmet. Men möjligheten att marknadsföra de 250 whiskysorterna i baren tog väl överhanden. Fast han kanske oroar sig i onödan för hur många  tittar på TV 3 numera? Kanalens storhetstid är förbi liksom de svenska stadshotellens.

Lindblad menar att han räddade hotellet när han tog över driften 2001 och köpte fastigheten fem år senare och det kan äga sin riktighet. Bara inte TV 3 avslöjar en ny mögelskandal. Förskolan Mögelgården ligger oroväckande nära (200 meter).

Kommunal anstalt eller ett fungerande hotell? TV 3 har svaret.


Mjölby stadshotell hade sin storhetstid på 1950-talet med källarmästare Biltinge som chef. Hotellet hade en monopolställning då det var enda etablissemanget med tillstånd att servera alkohol i såväl Mjölby som Tranås och Boxholm. När ”fylletågen” söderifrån rullade in på lördagseftermiddagen blev det lapp på luckan och det räckte inte med ”två vita och en brun” på bordet.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom