Fortsätt till huvudinnehåll

Industrihistoria i Motala






Genom en god väns försorg fick jag tillfälle att läsa denna bok om Electrolux 86-åriga historia i Motala. Från starten av kylskåpsfabriken Arctic 1925 till den sorgliga nedläggningen en vårdag 86 år senare. Författaren Åke Svensson, en välkänd och välrenommerad fotograf i Motala, har berättat ett stycke industrihistoria.

Åtskilliga Motalabor har under åren gjort ett och annat arbetspass på någon av Elux båda fabriker. Elux var ofta den första anhalten i arbetslivet efter skolans slut. På sidan 155 ser jag t ex min gamle klasskamrat från realskolan, produktionsteknikern Kjell ”Bullen” Lindholm på en bild i ödsliga verkstadslokaler.
Boken innehåller åtskilliga bilder, texter om produktlanseringar, nya produktionsmetoder, fabriksinvigningar och jubileum i form av fyra miljonte spisen som lämnar bandet, samt ett och annat personporträtt på chefer och trotjänare på golvet. Det är inte lätt för en utomstående att hänga med i alla turer. Företagets svårigheter att finna nya medarbetare 1987 får stort utrymme. Lite ironiskt så här efteråt med facit i hand.

Boken ger inget svar på frågan varför koncernledningen valde att lägga ner i Motala och innehåller ingen analys av de olika turerna fram till dödsdatum eller utfasningen som det kallades. Näringslivets förmåga att hitta eufemismer är skrämmande kreativ.

Den som fick administrera nedläggningen från 2006 var Ola Forslund som jag lärde känna på Luxor på 70-talet. Han är en välkänd företagarprofil i Motala efter tjugotalet år som IT-företagare (FogData). Om han inte var medveten om sitt uppdrag från början så blev han varse det efter hand. Min teori är att nedläggningsbeslutet i praktiken var fattat när Forslund tillträdde och att varningsklockor ringde redan i mars 2005 när Forslunds företrädare Henrik Håkansson lämnade sin post brådstörtat.

Efter första varningstecknet i personaltidningen 2005 duggade varningarna allt tätare och i december 2008 kom tecken om ytterligare besparingsåtgärder på grund av finanskrisen. I januari 2010 kom så fattades beslutet att sista spisen skulle ”fasas ut”. Ett år tidigare hade Dometics ledning beslutat att kylskåpstillverkningen skulle flyttas till USA.

På 1960-talet dominerades Motalas arbetsliv av stora industrier som Elux, Luxor, Torpedverkstan och Motala Verkstad. Idag finns endast det senare kvar i reducerad form. Varför utvecklingen blivit så här får skarpare hjärnor än min förklara, men Motala står pall och snart öppnar den efterlängtade bron som ska avlasta trafiken i innerstan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna