Fortsätt till huvudinnehåll

Bygg nytt, bygg till, bygg om!



Nytt och krytt från Mjölbys horisont.

Ibland är det ganska underhållande att läsa Correns Mjölbysidor. Det var ingen hejd på vilka bekymmer öppna nämndsammanträden skulle ställa till med när Carina Johanssons motion behandlades i kommunfullmäktige. Kent Kärrlander (s), ordförande i byggnads- och räddningsnämnden drog till med att sekretess råder på nästan samtliga ärenden i hans nämnd. Vilka stats- eller försvarshemligheter ruvar den nämnden på eller tillhör Kärrlander den minoritet kommunalpolitiker som tror att sekretess är huvudregeln och offentlighet undantagen i kommunal förvaltning? 90 procent av nämndens ärenden är planärenden och bygglovsansökningar; folk som vill bygga nytt, bygga till eller bygga om. Ibland kommer det anonyma tips om någon som byggt en tio kvadratmeter för stor altan eller staplat ved på kommunal mark. Sekretess? Behöver jag lägga till att Carina Johansson (fp) motion avslogs? Alliansen sprack.

Nu tror jag i och för sig att Carinas motion slår in öppna dörrar. Intresset för nämndsammanträden är litet.. Kommunfullmäktiges möten är offentliga och lockar färre åhörare än kyrkans gudstjänster.

Ytterligare en butikslokal kommer att stå tom på Kungsvägen. Lilla Harmoniboden slår igen på grund av innehavarens mammaledighet. Hon medger att butiken inte gått jättebra men så har hon också annonserat minimalt. En jämförelse med Åtvidaberg utfaller till Mjölbys nackdel.
”Här kan det fortfarande komma in folk och fråga om jag nyss har öppnat,” säger Caroline Gårdh till Corren.

Ja, det är inte första gången Mjölbyborna får höra hur dåliga kunder de är men en affärsman kan aldrig skylla sitt misslyckande på kunderna. Med tanke på alla livsmedelsbutiker, restauranger och pizzerior så måste Mjölbyborna vara hungriga i alla fall.

Mera handel. Bröderna Simseks närbutik på Bondegatan fick rätt mycket publicitet vid starten men är redan till salu. Finns utannonserad på Blocket och omsättningen uppges vara 20 000 kr per dag. Detta ställer kanske Konsums beslut att lägga ner butiken i samma lokaler i ett annat ljus.

Ägaren till kv Väljaren (gamla ICA) annonserar ut 220 kvm kontor vid Kanikeplan. Är det Handelsbanken som drar vidare efter 30 år i stan?

Blåklintsbuss delägare, Hasse Haag, har bildat ett nytt bolag, Mjölby Trafik AB, tillsammans med Mjölby Taxi. Bolaget tar hand om skolskjutsarna i Västra Harg och Väderstad till hösten och Haag är styrelseordförande. Blåklintsbuss har dragit sig ur den kartell som kör linjetrafiken i stora delar av västra Östergötland åt Länstrafiken och där Lingmerths Buss är en av delägarna. Be mig inte redogöra för hur ägarbilden ser ut för bussföretagen i den här delen av länet. Lika svårt som att backa in en buss i ett personbilsgarage.

Nu tar vi helg. Nya äventyr väntar i nästa vecka.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna