Fortsätt till huvudinnehåll

Bre inte på för tjockt



Correns aprilskämt om att Corren.se endast ska lägga ut nyheter vardagar var inte det mest lyckade i tidningens historia. Alldeles för lätt att genomskåda.

Motala Tidning var snäppet bättre. Fartfantomen Boije Ovebrink ska medverka vid invigningen av bron i höst med att sätta fartrekord med sin lastbil. Full krycka från Luxorrondellen ner mot bron som passeras med en fart på 220 km/tim. Tänkt passagerare Carl XVI Gustaf. Trafikverket var lite svårövertalat säger Boije i en kommentar.

NT i Norrköping saknar aprilskämt. Jag har i alla fall inget sett om inte artikeln om att Malaysia är intresserat av att köpa ett antal Gripen kan räknas dit.

Göteborgsposten hade tänkt till ordentligt och uppger att nya italienska spårvagnar ska få en behaglig och gnisselfri gång tack vare smorning av mördarsniglar på rälsen. Ack ja, dessa sköjfriska Göteborgare.

Sydsvenskan är aktuella och spelar på yran inför Eurovision Song Contest och döper om två stadsdelar till Carola City och Loreensborg. Bildbevis bifogas.

Ett riktigt bra aprilskämt bär sannolikhetens prägel och anknyter till aktuell samhällsdebatt. Min gode vän och kollega Sten-Åke Björnstedt lyckades med detta när han i slutet av 90-talet lurade Motalaborna med att träden i Kanalparken (vid Platensgatan) skulle jämnas med marken.

Kommunalarbetare med skyddskläder och motorsåg samt ett bekymrat kommunalråd (Johan Andersson) fullbordade bilden. Texten berättade att Johan Andersson lyckades förhindra motorsågsmassakern tillfälligt. Det blev ett herrans liv och somliga ville bilda aktionsgruppen Rädda Kanalparken. Första april inträffade en måndag och ingen tänkte på att ”arbetet” utfördes en söndag. Ett av de bästa skämten i tidningens moderna historia.

På 70-talet hade Östgöta-Bladet ett aprilskämt om att en marinens isbrytare hyrts in för att bryta is i vallgraven runt slottet i Vadstena. Det var en kall och sen vår, liksom i år, och Lennart Bergstrand tillbringade en timme i klichérummet för att få till en trovärdig bild.

För cirka tio år sedan gjorde jag tillsammans med dåvarande MSE-chefen Klas Gustafsson ett inhopp i branschen genom att på Corren i Mjölby påstå att färjetrafik mellan Burensköldsbron och det nya villaområdet i Sörby startar till sommaren. En större motorbåt med konverterad miljövänlig motor (metangas) hade införskaffats för ändamålet. Tyvärr bredde jag på lite för tjockt genom att utnämna Monika Gideskog (M) till befälhavare och Jörgen Oskarsson (S) till hopp-i-land-Kalle.

Man ska aldrig bre på för tjockt. Inte ens i en tidning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.