Fortsätt till huvudinnehåll

Bre inte på för tjockt



Correns aprilskämt om att Corren.se endast ska lägga ut nyheter vardagar var inte det mest lyckade i tidningens historia. Alldeles för lätt att genomskåda.

Motala Tidning var snäppet bättre. Fartfantomen Boije Ovebrink ska medverka vid invigningen av bron i höst med att sätta fartrekord med sin lastbil. Full krycka från Luxorrondellen ner mot bron som passeras med en fart på 220 km/tim. Tänkt passagerare Carl XVI Gustaf. Trafikverket var lite svårövertalat säger Boije i en kommentar.

NT i Norrköping saknar aprilskämt. Jag har i alla fall inget sett om inte artikeln om att Malaysia är intresserat av att köpa ett antal Gripen kan räknas dit.

Göteborgsposten hade tänkt till ordentligt och uppger att nya italienska spårvagnar ska få en behaglig och gnisselfri gång tack vare smorning av mördarsniglar på rälsen. Ack ja, dessa sköjfriska Göteborgare.

Sydsvenskan är aktuella och spelar på yran inför Eurovision Song Contest och döper om två stadsdelar till Carola City och Loreensborg. Bildbevis bifogas.

Ett riktigt bra aprilskämt bär sannolikhetens prägel och anknyter till aktuell samhällsdebatt. Min gode vän och kollega Sten-Åke Björnstedt lyckades med detta när han i slutet av 90-talet lurade Motalaborna med att träden i Kanalparken (vid Platensgatan) skulle jämnas med marken.

Kommunalarbetare med skyddskläder och motorsåg samt ett bekymrat kommunalråd (Johan Andersson) fullbordade bilden. Texten berättade att Johan Andersson lyckades förhindra motorsågsmassakern tillfälligt. Det blev ett herrans liv och somliga ville bilda aktionsgruppen Rädda Kanalparken. Första april inträffade en måndag och ingen tänkte på att ”arbetet” utfördes en söndag. Ett av de bästa skämten i tidningens moderna historia.

På 70-talet hade Östgöta-Bladet ett aprilskämt om att en marinens isbrytare hyrts in för att bryta is i vallgraven runt slottet i Vadstena. Det var en kall och sen vår, liksom i år, och Lennart Bergstrand tillbringade en timme i klichérummet för att få till en trovärdig bild.

För cirka tio år sedan gjorde jag tillsammans med dåvarande MSE-chefen Klas Gustafsson ett inhopp i branschen genom att på Corren i Mjölby påstå att färjetrafik mellan Burensköldsbron och det nya villaområdet i Sörby startar till sommaren. En större motorbåt med konverterad miljövänlig motor (metangas) hade införskaffats för ändamålet. Tyvärr bredde jag på lite för tjockt genom att utnämna Monika Gideskog (M) till befälhavare och Jörgen Oskarsson (S) till hopp-i-land-Kalle.

Man ska aldrig bre på för tjockt. Inte ens i en tidning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna