Correns
aprilskämt om att Corren.se endast ska lägga ut nyheter
vardagar var inte det mest lyckade i tidningens historia. Alldeles för lätt att
genomskåda.
Motala Tidning var snäppet bättre. Fartfantomen
Boije Ovebrink ska medverka vid invigningen av bron i höst med att sätta
fartrekord med sin lastbil. Full krycka från Luxorrondellen ner mot bron som
passeras med en fart på 220 km/tim. Tänkt passagerare Carl XVI Gustaf.
Trafikverket var lite svårövertalat säger Boije i en kommentar.
NT
i Norrköping saknar aprilskämt. Jag har i alla
fall inget sett om inte artikeln om att Malaysia är intresserat av att köpa ett
antal Gripen kan räknas dit.
Göteborgsposten hade tänkt till ordentligt och
uppger att nya italienska spårvagnar ska få en behaglig och gnisselfri gång
tack vare smorning av mördarsniglar på rälsen. Ack ja, dessa sköjfriska
Göteborgare.
Sydsvenskan
är
aktuella och spelar på yran inför Eurovision Song Contest och döper om två
stadsdelar till Carola City och Loreensborg. Bildbevis bifogas.
Ett riktigt bra aprilskämt bär sannolikhetens
prägel och anknyter till aktuell samhällsdebatt. Min gode vän och kollega
Sten-Åke Björnstedt lyckades med detta när han i slutet av 90-talet lurade
Motalaborna med att träden i Kanalparken (vid Platensgatan) skulle jämnas med
marken.
Kommunalarbetare
med skyddskläder och motorsåg samt ett bekymrat kommunalråd (Johan Andersson)
fullbordade bilden. Texten berättade att Johan Andersson lyckades förhindra
motorsågsmassakern tillfälligt. Det blev ett herrans liv och somliga ville
bilda aktionsgruppen Rädda Kanalparken. Första april inträffade en måndag och
ingen tänkte på att ”arbetet” utfördes en söndag. Ett av de bästa skämten i
tidningens moderna historia.
På 70-talet hade Östgöta-Bladet ett aprilskämt om
att en marinens isbrytare hyrts in för att bryta is i vallgraven runt slottet i
Vadstena. Det var en kall och sen vår, liksom i år, och Lennart Bergstrand
tillbringade en timme i klichérummet för att få till en trovärdig bild.
För
cirka tio år sedan gjorde jag tillsammans med
dåvarande MSE-chefen Klas Gustafsson ett inhopp i branschen genom att på Corren
i Mjölby påstå att färjetrafik mellan Burensköldsbron och det nya villaområdet
i Sörby startar till sommaren. En större motorbåt med konverterad miljövänlig
motor (metangas) hade införskaffats för ändamålet. Tyvärr bredde jag på lite
för tjockt genom att utnämna Monika Gideskog (M) till befälhavare och Jörgen
Oskarsson (S) till hopp-i-land-Kalle.
Man ska aldrig bre på för tjockt. Inte ens i en
tidning.
Kommentarer
Skicka en kommentar