Fortsätt till huvudinnehåll

Gas blev luft




Om man säger att ett beslut hängt i luften länge så stämmer det med beslutet att lägga ner biogasprojektet i Mjölby. Det blir ingen produktion av fordonsgas i Mjölby. De ekonomiska kalkylerna håller inte.

Jag har vädrat min skepsis i denna blogg vid flera tillfällen, första gången i december 2012.(Blir biogasen någonsin verklighet? 2012-12-12.)

2008 var året när diskussionerna startade om ett biogasprojekt mellan Mjölby Energi AB (MSE) och två stora mjölkproducerande gårdar söder om stan och det fick en omfattande publicitet. Koblajorna från Hulterstad och Bleckenstad skulle omvandlas till fordonsgas och säljas i macken på Viringeområdet. Så var det tänkt och optimismen var stor. Den bistra ekonomiska verkligheten sa något annat. Den totala investeringen blir sex miljoner kr större än vad som beräknats tidigare. Det är kanske för hårt att kalla projektet för ett luftslott men nog innehöll det mer luft än gas.

Tillåt mig att citera mig själv (2013-08-07)

”Det finns just nu en trend där små kommuner vill satsa på spektakulära projekt med miljöförtecken. Biogas är den nya innedrogen. Gemensamt för dem är att de vill att statliga miljonbidrag ska slopa den affärsmässiga risken. Uteblir statliga bidrag rinner projekten ut i sanden. Jag tror inte att Mjölby Svartådalens Energis planer på att utnyttja kobajs från Hulterstad och Bleckenstad som råvara blir verklighet heller.”

Jag trodde på projektet 2008 men efterhand, när inget hände, växte min skepsis. Jag har varit kommunreporter i 30 år i västra länsdelen och sett det ena grandiosa projektet efter det andra rinna ut i sanden.

Svenska kommuner springer i flock. På 80-talet skulle det byggas nöjesparker med förebild i Skara sommarland, på 90-talet och en bit in på 2000-talet byggdes minirondeller i varje gatukorsning och fram till nu var bio- och fordonsgas den nya innedrogen. Det är som om alla kritiska glasögon läggs åt sidan om bara projektet innehåller ordet miljö.

Det fanns tecken i skyn tidigare i år. I april meddelade Göteborg Energi att man drar sig ur tre stora biogasprojekt i Halmstad, Falköping och Vara sedan man letat förgäves i regeringens vårbudget efter positiva besked om gassatsningen. I budgeten fanns varken styrmedel eller stöd som kunde motivera en framtida satsning, anser Göteborg Energi. I det läget var jag i kontakt med Jonny Cammerfjord på MSE som skrev att de företagsekonomiska kalkylerna inte är bärkraftiga utan statliga subventioner måste till.  Kanske är det så att bensin och diesel förblir bilarnas huvudsakliga drivmedel många år framöver.

När ägaren till Hulterstad, Carl-Erik Ehrenkrona, sålde villatomterna på Carlslund till kommunen i februari sedan sa han till Corren att pengarna (7 miljoner) skulle investeras i biogasanläggningen och dess ledningsnät. Men det finns kanske andra hål att stoppa i.

MSE har lagt ner 600 000 kr projektet hittills, exklusive tjänstemännens arbetstid, men det är kaffepengar i ett synnerligen lönsamt kommunalt bolag som under åren tjänat miljoner på kraftverken i Svartån.

MSE har sedan projektet startade bytt både vd och styrelseordförande (två gånger t o m) men om det har haft någon betydelse för dagens beslut vet jag inte.

Återstår att se om också Ödeshög nyktrar till och lägger ner sina biogasplaner. Jag hoppas det för Ödeshögs skattebetalares skull även om de ursprungliga planerna bantats rejält.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna