Kommuner
har det inte lätt när man ska bygga vägar, bostäder eller
fabriker. Det är mycket planerande, diskuterande och ventilerande innan man
hittar en kompromiss som faller alla på läppen.
Som den nya väg som planeras till Sörby
industriområde för att avlasta trafiken på Svarvargatan. Kommunen har tänkt sig att bygga en rondell i
korsningen Svarvargatan-Ryttarhagsleden vilket inte tilltalat BT Toyota. Andra
alternativ har diskuterats och förkastats; en ny avfart från Viringerondellen
eller att skapa en ny korsning några hundra meter söderut från rondellen
räknat. Men det ville inte Trafikverket höra talas om för det är tillräckligt
med korsningar söder om Viringe.
Men
när diskussionerna började 2009 var just den senare som
kommunen hade i tankarna. 2009 presenterade Östsams dåvarande ordförande Jan
Owe-Larsson en rapport för kommunfullmäktige hur vårt län bäst skulle motverka
följderna av finanskrisen. Just denna väg presenterades som Mjölbys bidrag för
att få igång hjulen i vår lilla del av länet.
Nu skriver vi hösten 2013 och vägen har tagit
ytterligare ett steg mot fullbordan. Konjunkturerna har tagit ytterligare några
varv sedan dess och det är lätt att raljera över den kommunala senfärdigheten
men hellre långsamt och rätt än fort och fel.
Kommentarer
Skicka en kommentar