Fortsätt till huvudinnehåll

Publicitet bakom försäljningssuccén



Försäljningssuccé är ett slitet ord men igår morse fanns det täckning för ordet. HP Boendeutveckling och Svensk Fastighetsförmedling sålde 35 lägenheter på Svartå strand. Utanför förmedlingens kontor på Kungsvägen var kön lång redan vid åtta och kontoret hade fått förstärkning av personal från Linköping. Bara en sådan sak.

Vid lunchtid fanns bara en tvåa och några ettor kvar. De största lägenheterna gick åt först. Prisspannet sträcker sig från 1,6 till 2,4 miljoner kr men tack vare insatsen kan månadsavgiften hållas låg.

”Många av dem som köade var medelålders personer som planerar att så småningom flytta från villan och vill ha ett modernt och centralt boende, sa mäklaren John Flood till Corren.

Jaha, det måste betyda att ännu fler begagnade småhus kommer ut på marknaden och ger provisionsintäkter åt fastighetsmäklarna. Härliga tider, strålande tider som Thor Modéen sa.

Vad beror den här succén på? Ja, det kan vara svåranalyserat men den här typen av bostäder är väl efterfrågade. En bidragande faktor kan också vara att den häftiga fleråriga diskussionen om rivningen av BEMAB-huset orsakat en publicitet som ett bostadsprojekt normalt sett inte får. Ingen i Mjölby med omnejd har missat att det ska byggas bostäder på Svartå strand. Det var väl knappast den effekt som rivningsmotståndarna räknat med.

Återstår att se om det blir samma riv efter bostadsrätter när HSB säljer sina 35 lägenheter i kvarteret Rosenkammaren i november. Då startar också uthyrningen av Bostadsbolagets lägenheter som uppförs just nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom