Fortsätt till huvudinnehåll

Publicitet bakom försäljningssuccén



Försäljningssuccé är ett slitet ord men igår morse fanns det täckning för ordet. HP Boendeutveckling och Svensk Fastighetsförmedling sålde 35 lägenheter på Svartå strand. Utanför förmedlingens kontor på Kungsvägen var kön lång redan vid åtta och kontoret hade fått förstärkning av personal från Linköping. Bara en sådan sak.

Vid lunchtid fanns bara en tvåa och några ettor kvar. De största lägenheterna gick åt först. Prisspannet sträcker sig från 1,6 till 2,4 miljoner kr men tack vare insatsen kan månadsavgiften hållas låg.

”Många av dem som köade var medelålders personer som planerar att så småningom flytta från villan och vill ha ett modernt och centralt boende, sa mäklaren John Flood till Corren.

Jaha, det måste betyda att ännu fler begagnade småhus kommer ut på marknaden och ger provisionsintäkter åt fastighetsmäklarna. Härliga tider, strålande tider som Thor Modéen sa.

Vad beror den här succén på? Ja, det kan vara svåranalyserat men den här typen av bostäder är väl efterfrågade. En bidragande faktor kan också vara att den häftiga fleråriga diskussionen om rivningen av BEMAB-huset orsakat en publicitet som ett bostadsprojekt normalt sett inte får. Ingen i Mjölby med omnejd har missat att det ska byggas bostäder på Svartå strand. Det var väl knappast den effekt som rivningsmotståndarna räknat med.

Återstår att se om det blir samma riv efter bostadsrätter när HSB säljer sina 35 lägenheter i kvarteret Rosenkammaren i november. Då startar också uthyrningen av Bostadsbolagets lägenheter som uppförs just nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.