Minns
ni de uppslitande diskussionerna kring Svartå strand och BEMAB-husets rivning?
Ett fullmäktigemöte ställdes in och till
nästa kallades väktare in.
Men nu är detta historia och
försäljningen av lägenheterna har startat.
Inget byggnadsprojekt i Mjölby med undantag av Lundbybadet har orsakat så mycket
debatt som bostadsprojektet Svartå strand. Men det har tagit nio år att komma
så långt.
Den 20 november 2007 bjöd kommunchefen
Henry Jansson, byggnadschefen Lars Forsberg, kommunalrådet Monika Gideskog(M)
och planarkitekten Håkan Sylvan in mig för att berättade om planerna för det
gamla industriområdet. Nio år är en lång tid och mycket vatten har runnit
under Burensköldsbron sedan dess. Henry Jansson är avliden, Lars Forsberg är pensionär och
Håkan Sylvan har flyttat till Linköping. Monika Gideskog finns kvar i
kommuntoppen, nu som oppositionsråd. Ni ska inte fästa er vid partibeteckningen
för Svartå strand har haft alla partiernas stöd från början även om det fanns
delade meningar om just BEMAB-huset. Rundvandringen resulterade i en artikel
som publicerades 21 november 2007.(se ovan).
Ambitionerna var höga. Kvartetten från 2007 talade om småskalig, varierad
bebyggelse med småstadskaraktär. Begrepp som trädgårdsstad och villastad
förekom.
Men vi tar det från början. Det handlar
om ett cirka 15 hektar stort område som begränsas av Burensköldsvägen och
Järnvägsgatan i norr och söder, och järnvägen och Svartån i öster och väster.
Området har en spännande historia. Det var ett av Mjölbys första
industriområden och här låg under början av förra seklet en mängd små snickeri-
och möbelverkstäder. I början av 1900-talet hade militären (trängen) ett
övningsområde här.
Hur har då
de ursprungliga planerna hållit sig jämfört med dagens situation? Jag
konstaterar att träffbilden är ganska hygglig. Byggnadschefen Lars Forsberg
framhöll att flera av de gamla byggnaderna var värda att bevara och som exempel
nämnde han exempel Bjernersjö gamla industribyggnad (BEMAB) mitt emot
ICA-parkeringen, gamla vattenverket vid ån, Länkarnas gamla disponentvilla på
södra Strandvägen och de halvcirkelformade lokstallarna. På den första punkten
fick han fel men övriga är rätt. Som ni minns var det en hård ordstrid innan
kommunfullmäktige gav klartecken för Bemabs rivning.
Den här bilden är från samma plats som bilden för nio år sedan. ASM Foods fasad till höger. |
Jag har under dessa år i bloggen klagat
över den långsamma handläggningen och tvivlat på att projektet någonsin blir av
men fick fel. Jag citerar min nio år gamla artikel.
”Ingen vågar
eller vill sia om när första spadtaget kan tas, men det handlar om en
tioårsperiod eller mer.” Jag har sagt det tidigare och säger det igen:
stadsplanering är en sport för tålmodiga.
I artikeln talas också om en ny
tillfartsväg söderifrån (Järnvägsgatan) och den är ju verklighet idag.
Projektet
är inne i marknadsföringsfasen och igår, fredag, innehöll Corren en åttasidig
annonsbilaga. Sälj- och informationsmöten avlöser varandra. Den som väljer att
bo här får chokladdoften från ASM Foods på köpet. Det har varit intressant att
följa projektet från början även om det har varit på avstånd de senaste åren.
Även murvlar går i pension.
Följande intressenter är involverade i
projektet: Bostadsbolaget i Mjölby AB, HSB Östergötland, Göta Stenhus samt HP
Boendeutveckling och Ulricehamns Betong AB. Av någon anledning saknas det
välkända byggföretaget Egirs Bygg AB. (Mer information finns på kommunens
hemsida).
Om man läser
detta kan man få intrycket av att detta är det enda bostadsprojektet i stan de
senaste åren. Det är fel. I Sörby någon kilometer söderut har drygt 70 villor
byggts på mindre än tio år. Svartån är en gemensam nämnare.
Bostadsbolagets punkthus har hunnit ganska långt. Bilden tagen från åsidan. |
Kommentarer
Skicka en kommentar