Fortsätt till huvudinnehåll

Har du skådat sanningen och ljuset?




Golfförbundet har släppts årets statistik och den här gången pekar kurvorna och mungiporna uppåt. Ska vi ta nuffrorna först? 490 000 svenskar spelar golf och det är 9 794 fler än i fjol. Nästan alla grupper ökar, män och kvinnor, pojkar och flickor. Det står inget om orsakerna men en gissning från min sida är att klubbarna moderniserat sig och erbjuder fler medlemsalternativ anpassat efter hur aktiv man är under en säsong.

Mattias Lindholm funderade över golfen i Radio Östergötland i morse. Vem har tid att lägga fyra timmar på en runda, frågade han. Till saken hör att Mattias tog grönt kort i fjol och ännu inte hunnit ut på banan. Tidsbrist alltså Men vad är det för naturlag som säger att man måste alltid spela 18 hål? Det går bra att kliva av efter nio och då tar det inte längre tid än en fotbollsmatch.

Radiomannen talade också om golfen som snobbsport och här är han ute och cyklar. Då måste man gå 40 år tillbaka. Den svenska överklassen har för länge sedan övergivit golfen utan för dem är det havskappsegling och jakt i Kungens jaktklubb som smäller högst. Hästpolo har ännu inte slagit igenom i Djursholm och Falsterbo.

För min del är jag glad över att vi har så många fritidssysselsättningar att välja på: sommarstuga, charterresor, husvagn, båt, fiske, whiskyprovning, musik, vinprovning, hästsport mm, vilket är en följd av den stigande levnadsstandard som jag kan överblicka under min livstid (f-48). Ingen hobby är sämre än någon annan men golfen är allra bäst. Förbi är den tid då fotbollsmatchen klockan 13:30 var enda alternativet till söndagsnöje.

Vanligt folk kan ibland bli lite irriterade på oss golfare som inte bara spelar golf utan också pratar om golf all vår vakna tid. Det är ju så roligt och fler borde pröva på, tycker vi och överskattar ibland betydelsen av vår fritidssysselsättning.
Golfen har ju en oerhörd potential att ta av. Om vi är 9 miljoner invånare och knappt en halv miljon utövare så finns det 8,5 miljoner svenskar som ännu inte skådat sanningen och ljuset.

God morgon!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom