Hör
du till dem som ratar reklam i brevlådan? Till
den kategorin hör inte jag. Yrkesskadad som jag är läser jag nästan alla
trycksaker som hamnar där. Med några dagars mellanrum har vi fått Folkungabygdens
pastorats magasin – Livsviktigt – om
tro och livsfrågor samt Östgötarna
med Länsförsäkringar Östgöta som utgivare. Båda befinner sig i gränslandet
mellan journalistik och reklam.
Livsviktigt
är ett snyggt magasin med effektfull layout och proffsiga texter men så är
också redaktören Lars-Åke Pettersson en rutinerad och kreativ tidningsmakare
med många år som utgivare av Östgöta-Tidningen bakom sig.
Det bärande reportaget är om en kvinna som efter
många år i omsorgen blev utbränd, bytte bana och numera driver en kombinerad
restaurang och inredningsbutik på Albacken i Mjölby. Den typen av artiklar var
mycket vanliga i Corren och andra dagstidningar för några år sedan.
Bokstavligen jordnära är det reportage om en kyrkovaktmästare i Boxholm vars
arbetsvecka beskrivs i detalj.
Noterbart är att kyrkoherde Fredrik Lennman än en
gång får möjlighet att motivera det omdiskuterade beslutet att starta ett
holdingbolag för framtida affärer med pastoratet som bas. Han försvarar också
utbildningsresan till Jerusalem som genomfördes i två olika omgångar för
pastoratets anställda och kostade totalt 600 000 kr. En story som
uppmärksammades av riksmedierna. Fredrik Lennman jämför kostnaderna med en
tvådagars kurs i Stockholm med resa och övernattning.
Försäkringsbolagets
magasin är vältajmad för 17-23 oktober genomför bolaget
en stor brandövning över länet och i november delar bolaget ut 200 miljoner kr i
återbäring till sina kunder (ägare). Också det ett snyggt magasin med bra
tryck. Den östgötska deckardrottningen Emelie Schepp porträtteras, ett
reportage om ett miljölaboratorium, ett dito om filmstudion Crazy Pictures och
en artikel om en före detta militär som ger överlevnadskurser på en gård
utanför Finspång. Föredömligt korta texter och fina bilder. Några pekpinnar delas
ut till läsarna men det är väl ofrånkomligt i den här typen av publikationer.
Det är egentligen bara en detalj som stör mig.
Alla grafiker vet att versaler i ingressen inte ökar läsbarheten. Den om
Finspångsföretaget har sex rader versaler staplade på varandra vilket gör den
svårläst.
Kanske man kan se Livsviktigt och Östgötar
som ett komplement till morgontidningen som blir allt tunnare.
Kommentarer
Skicka en kommentar