Fortsätt till huvudinnehåll

Big is beautiful

Varför är det kommersiella utbudet så likartat i alla svenska städer? Hennes & Mauritz, Kapp-Ahl, Lindex, JC, Dressman, Hemtex, Clas Ohlsson, Ur & Penn, Expert, Stadium eller Intersport grupperade kring en eller två stora livsmedelshallar. Så ser det ut i Stockholms södra förorter, i Linköping och Växjö, Mjölby och Motala ned små variationer. Inget utrymme för överraskningar och därför är det inte särskilt kul att strosa runt i en stad som man besöker för första gången.

En och annan kvinna med stort klädintresse försöker bryta mönstret med en boutique. Sådana försök brukar sällan bli långlivade särskilt inte i de mindre städerna. Avvecklingen sker i regel under ordnade former för ägaren har i regel en välbeställd gubbe som pyntar för nedläggningskostnaderna. Ibland händer det att den misslyckade affärskvinnan gråter ut i lokalpressen. Hon klandrar de frånvarande kunderna som inte begripit att hennes varor minsann haft den högsta kvaliteten. Att marknadsföring och annonser mest ses som en onödig utgift nämns sällan. Men det kan aldrig vara kundernas fel att en butik slår vantarna i bordet.

Varför är det så svårt för en privat affärsägare med bästa läge att konkurrera med kedjorna? Jo, därför att kedjorna är professionella med specialister på inköp och marknadsföring. Bättre logistik, effektivare marknadsföring, större inköp, lägre priser och snyggare skyltning. Här hänger de små inte med och här finns inget utrymme för sentimentalitet och småskalighet. Big is beautiful men särskilt spännande är det inte.

Till en annan sak. Tidningsuppgifterna om att Kvarnen på Magasinsgatan i Mjölby har en allvarlig spekulant väcker min nyfikenhet. Spekulantens identitet är förstås hemligt. Det är oftast så när stora företag är inblandade. Det är väl någon sorts ryggmärgsreflex som slår till innanför de mörka kostymerna.

Den enda verksamhet jag kan tänka mig är lager av något slag. Men lager innebär också mycket lastbilstrafik vilket kanske inte är så lyckat med tanke på trafiksituationen på Magasinsgatan och Kungsvägen. Men hellre det än att en jättestor byggnad i stans centrum står tom och förfaller.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom