Fortsätt till huvudinnehåll

Dags att bilda familj?

Det mesta är väl skrivet om Foppa vid det här laget men jag kan inte avhålla mig att skriva några rader.

Foppa är Sveriges bäste genom tiderna. Meritlistan talar för sig själv: Två OS-guld, två VM-guld och två Stanley Cup-ringar. Han var som bäst 2001-2003 när han vann poängligan och dominerade slutspelet.

Men nu har 27-åringen blivit 37 och det är mycket i en sport som är så intensiv och har så många kroppskontakter som hockeyn. Även firade idrottsstjärnor har ett bäst-före-datum.

Är det synd om Foppa? Nej, naturligtvis inte. Få idrottsmän har fått ut så mycket av sin sport som han. Är han bara tiondelen så rik som kvällstidningarna påstår klarar han sig till döddagar. Och han kan slå hur många drivar som helst på golfbanan vid Veckefjärden. (Hoppas bara att den har fler grässtrån än den hade när jag gjorde ett besök sommaren 2003).

Han får gradvis vänja sig vid att ryggdunkarna försvinner och att fansen får nya stjärnor att beundra. Tidens gång. Men han blir nog aldrig en vanlig snöskottande radhusägare i Ö-vik. Om 20 år sitter några gubbar på läktaren och talar om Foppas tid med samma darr på stämman som när jag idag talar om Nacka Skoglund, Kurre Hamrin, Gunnar Nordahl och Zamora Nyholm i Mantorp.

En person med Foppas karaktär och kärlek till sporten måste vara en tillgång som ledare i vilken klubb som helst.

Och det är kanske dags att bilda familj och få egna knattar att skjutsa till träningen under kulna lördagsmorgnar?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.