Fortsätt till huvudinnehåll

BT och Toyota - en blandad kompott

Inget spår av den röda BT-loggan vid företagets huvudentré.
Men på skorstenen har den bitit sig fast. Hur länge?

BT försvinner allt mer ur gatubilden i Mjölby. Huvudentrén på Svarvargatan har numera skylten Toyota Material Handling Sweden.
På ett par punkter försvinner dock inte BT. Logotypen högt uppe på skorstenen till vänster om entrén sitter än så länge stadigt liksom loggan på LHC-spelarnas strumpor. Toyota Material Handling är väl för långt för att platsa på en hockeystrumpa. Undantaget skulle väl vara Andreas Pihls då.
Men bilden är långtifrån entydig när man tittar sig omkring på industriområdet. På Svänggatan ligger tre mindre enheter i koncernen, BT Welder Components, BT Sheet Metal Components medan Truckhuset närmast Rv 32 heter Toyota Handling Material Truckcenter. På Truckgatan där handtruckarna monteras är det dock Toyota som gäller. På hänvisningsskyltarna (BT port L) för långtradarchaufförerna heter företaget BT. En blandad kompott alltså.
Hur som helst. Några logotyper hit eller dit är väl inte så mycket att orda om säger den pragmatiske. Och jag håller med. Företaget går bra och av finanskrisen för ett par år sedan märks inget. Toyotas köp år 2000 gav självfallet stora rubriker i Corren. Jag minns att vi gjorde mer än en helsida. Alla vi intervjuade var mycket positiva till att en av världens största industrikoncerner tog över efter KF. Ingen sade sig vara oroad över risken att tillverkningen flyttades utomlands eller genomgå andra drastiska förändringar. Jag tvivlade lite på uppriktigheten i svaren men ett decennium senare har det visat sig att de fick rätt.
Anläggningen har genomgått en fantastisk utveckling sedan japanerna kom in i bilden. Investeringar för inemot en miljard; utbyggnader, ombyggnader, förändrade arbetssätt och en fantastisk produktivitetsutveckling. 1990 tillverkades tio truckar per anställd och år. I dag är motsvarande siffra 45. Det får även den mest konservative att inse att industrin aldrig kommer att vara den stora sysselsättningsfaktorn i arbetslivet som fallet var i slutet av 1900-talet.
Fakta om BT (hämtade från dess hemsida).
Med 76 000 m2 fabriksyta och 1 500 anställda är BTs fabrik i Sverige en av de största produktionsenheterna i världen för tillverkning av materialhanteringsutrustning. Den svenska enheten har också ett centrallager med över 40 000 reservdelar för omedelbar leverans över hela världen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.