Fortsätt till huvudinnehåll

BT och Toyota - en blandad kompott

Inget spår av den röda BT-loggan vid företagets huvudentré.
Men på skorstenen har den bitit sig fast. Hur länge?

BT försvinner allt mer ur gatubilden i Mjölby. Huvudentrén på Svarvargatan har numera skylten Toyota Material Handling Sweden.
På ett par punkter försvinner dock inte BT. Logotypen högt uppe på skorstenen till vänster om entrén sitter än så länge stadigt liksom loggan på LHC-spelarnas strumpor. Toyota Material Handling är väl för långt för att platsa på en hockeystrumpa. Undantaget skulle väl vara Andreas Pihls då.
Men bilden är långtifrån entydig när man tittar sig omkring på industriområdet. På Svänggatan ligger tre mindre enheter i koncernen, BT Welder Components, BT Sheet Metal Components medan Truckhuset närmast Rv 32 heter Toyota Handling Material Truckcenter. På Truckgatan där handtruckarna monteras är det dock Toyota som gäller. På hänvisningsskyltarna (BT port L) för långtradarchaufförerna heter företaget BT. En blandad kompott alltså.
Hur som helst. Några logotyper hit eller dit är väl inte så mycket att orda om säger den pragmatiske. Och jag håller med. Företaget går bra och av finanskrisen för ett par år sedan märks inget. Toyotas köp år 2000 gav självfallet stora rubriker i Corren. Jag minns att vi gjorde mer än en helsida. Alla vi intervjuade var mycket positiva till att en av världens största industrikoncerner tog över efter KF. Ingen sade sig vara oroad över risken att tillverkningen flyttades utomlands eller genomgå andra drastiska förändringar. Jag tvivlade lite på uppriktigheten i svaren men ett decennium senare har det visat sig att de fick rätt.
Anläggningen har genomgått en fantastisk utveckling sedan japanerna kom in i bilden. Investeringar för inemot en miljard; utbyggnader, ombyggnader, förändrade arbetssätt och en fantastisk produktivitetsutveckling. 1990 tillverkades tio truckar per anställd och år. I dag är motsvarande siffra 45. Det får även den mest konservative att inse att industrin aldrig kommer att vara den stora sysselsättningsfaktorn i arbetslivet som fallet var i slutet av 1900-talet.
Fakta om BT (hämtade från dess hemsida).
Med 76 000 m2 fabriksyta och 1 500 anställda är BTs fabrik i Sverige en av de största produktionsenheterna i världen för tillverkning av materialhanteringsutrustning. Den svenska enheten har också ett centrallager med över 40 000 reservdelar för omedelbar leverans över hela världen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna