Fortsätt till huvudinnehåll

Pinsamheter i Vadstena

Det är alltid spännande att hämta Corren i brevlådan varje morgon. Idag var den intressantaste läsningen Gerd Mellbergs artikel om den moderata sprickan i Vadstena kommunfullmäktige.

Det handlar om att tre män i allianspartierna, Gunnar Jivegård (KD), Anders Agnemar © och Magnus Ekholm (FP) får titeln biträdande kommunalråd och ska avlasta kommunstyrelsens ordförande Jan Sundström (M) vid behov. Förslaget fick hård kritik från Carl-Arne Larsson (M) som anlade ett genusperspektiv på frågan. Även partikamraten Lennart Andersson yrkade avslag och sa att titeln biträdande kommunalråd var en innovation och yrkade avslag.

Oavsett argumentens bärighet är detta en fråga som ska avgöras inom partigruppen innan den går fram till ett publikt beslutande forum som fullmäktige. Det är elementärt i kommunpolitiken.

Kommunalrådet Jan Sundström tyckte att detta var en pinsammaste diskussion han varit med om, men pinsamheten faller mest tillbaka på honom själv som inte lyckats förankra förslaget i den egna partigruppen. Består det ledande partiet i alliansen av ett gäng anarkister eller handlar det om den vanliga blandningen av makt, inflytande och titelsjuka? Ingen bra start för det nya kommunalrådet Sundström.

För att åstadkomma en återremiss krävs att en tredjedel av ledamöterna tycker så och det villkoret uppnåddes med god marginal. 17 socialdemokrater röstade emot förslaget liksom enstaka moderater och tre moderater lade ner sina röster. Jag antar att oppositionen ler i mjugg idag och att politikerföraktet späs på.

När jag läser detta går tankarna tre, fyra mil söderut till Ödeshög där sådana här pinsamheter är vardagsmat i fullmäktige.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna