Fortsätt till huvudinnehåll

Far i huset stoppar munnen full med spik


Undertecknad har spelat golf sedan 1972 med varierande framgång och glädje. Ibland har jag undrat om jag inte kunnat använda tiden till något nyttigare. Men när gräset visar sig någon gång i april sätter suget in och fjolårets snedstudsar är glömda.

Jag har under åren introducerat 35-40 vänner och släktingar i sporten och de allra flesta har stannat kvar. De som av någon anledning har lämnat golfen har inte gjort det för att det är tråkigt utan av andra skäl.

Men på senare år har det gått trögare. Människor som jag känner väl och har alla förutsättningar att bli hyfsade spelare ställer upp alla möjliga och omöjliga skäl för ”att slippa”. Men det är ingen som numera anför ekonomiska orsaker. En årsavgift på cirka 4 000 kronor och en utrustning för lika mycket klarar de flesta med normala årsinkomster. Myten att golfen är en sysselsättning för människor med extremt höga inkomster har vi nog lyckats slå hål på efter många år.

Ämnet behandlas i en artikel på Corrensporten idag. Golfförbundets styrelse turnerar runt om i landet och diskuterat medlemstappet med klubbarna. Under fjolåret var nettominskningen ca 20 000 spelare vilket motsvarar fyra procent av medlemskadern. Goda råd är dyra för att vända trenden.

Correns reporter Peter Calén nämner två tunga skäl till minskningen. 1) Det är för krångligt och omständligt att komma in i golfens värld. 2) Det är för dyra medlemsavgifter.

Jag håller med Peter på den första punkten. Golfen har svårförståeliga regler, det ska avläggas både teoretiska och praktiska prov, som nybörjare blir man uttittad på rangen eller tycker sig vara i vägen ute på banan. Kort sagt det finns en mental tröskel som är svår att överbrygga. Många har åsikter om golf men det är sämre med kunskaperna.

Det andra stora problemet är tiden. Vi har aldrig haft så mycket fritid som nu men så lite tid över. Barnen ska skjutsas på fotbollsträning eller musikövningar, båten ska sjösättas och husvagnar poleras. Kök ska byggas om, badrum ska kaklas och en altan byggas ut. Far i huset drar på sig blåbyxorna och stoppar munnen full med spik. Och när det är klart vidtar samma procedur med sommarstugan.

Är då ett medlemstapp på fyra procent netto så mycket att oroa sig för? Nästan alla idrotter tappar utövare. Jo, det är det för en golfklubb är ekonomiskt sårbarare än vad t ex ortens hockeyförening är, för golfen kan inte förlita sig på subventioner via skattsedeln. Golfklubbens huvudsakliga inkomstkällor är medlemsavgifter, greenfeeavgifter, tävlingsavgifter och sponsorstöd.

Det säger sig självt att det är höga driftkostnader när 30-40 hektar gräs ska klippas i stort sett varje dag under växtsäsongen, ofta på obekväm arbetstid. Även om en och annan medlem klagar över höga avgifter så gör man inte avkall på skötselkraven. Detta är också en balansgång som styrelsen måste hantera.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom