Fortsätt till huvudinnehåll

Käftsmäll på käftsmäll




Skänninge får käftsmäll på käftsmäll. För några år sedan bantades räddningstjänstens deltidstyrka kraftigt, sedan följde Systembolagets nedläggning. Dessförinnan försvann Folktandvården. Och nu är det dags för Swedbank att lägga ner. Vilken institution står närmast på tur för rakning? Apoteket?
Bantningen av räddningstjänsten och systembolagets nedläggning vållade kraftiga protester, men till ingen nytta. Vad som händer nu vet inte jag. Kanske har Skänningeborna resignerat?

Utförsbacken har varit lång och stundtals brant. En promenad i stadens centrala delar ger syn för sägen. På Vadstenagatan mellan torget och bron räknar jag till tre tomma butikslokaler och framtiden är oviss för ytterligare en. Kring torget gapar också tomma hål där det tidigare huserat spelbutik, kafé och kiosk. Bara Stadshotellet, kyrkan och rådhuset står kvar som monument över en svunnen storhetstid. Även hotellet var illa ute för drygt tio år sedan men lever efter en räddningsaktion signerad Marianne Karlsson. Den minnesgode vet också att tomma lägenheter varit ett problem under lång tid. Jag minns inte hur många hyreslimpor som det kommunala Bostadsbolaget rivit på Trojenborg under det senaste decenniet.

Men bilden är inte entydig. En tur i villaområden visar ett annat Skänninge. Många prydliga villor och dito trädgårdar som ägarna är i full färd med att göra ännu finare. Blänkande, stora Volvobilar på garageuppfarterna. På Mjölbygatan syns det tydligt hur Sveriges snabbast växande detaljhandelskedja Ö&B expanderar. Jag vet inte hur många tusen kvadratmeter som lagerkomplexen innehåller. Kommunen talar också om en särskild godsterminal i närheten när dubbelspåret är klart.

Inställningen från kommunledningen sida är att Skänninge reser sig igen när pendeltågsstationen står klar inom något år. Då fylls lägenheterna på nytt och villamarknaden får en ordentlig skjuts uppåt. Jag hoppas att politikerna får rätt men är långtifrån övertygad.

Den här kolumnen skrevs i onsdags morse. Och svaret på den inledande frågan är; nej, Skänningeborna har inte resignerat. Redan i dag, torsdag, har Corren två insändare i ämnet. Tyvärr räcker väl inte två privatpersoners åsikter för att babianhannarna på banken ska ompröva beslutet. Swedbanks nedläggning av kontoret i Mantorp för tre år sedan vållade också protester men gav ingen effekt.
 
Kommunledningen gör det för lätt för sig genom att hoppas på pendeltågsstationen och borde engagera sig redan nu. Miko Månsson är Skänninges ledande politiker idag. Var är du, Miko?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna