Fortsätt till huvudinnehåll

Taktiska varsel på Underwater Systems

Så här idylliskt ligger anläggningens skjuttorn i Varamovikens södra del.

Saab Underwater Systems flyttar till Linköping. 14 personer blir kvar i Motala för testverksamhet och bara elva får gå. Slutet gott, allting gott? Ja, om man jämför med varslet i november där man talade om nedläggning och att 130 personer skulle bli utan arbete.

Men jag tror att företagsledningen spelade ett taktiskt spel i november för att sätta press på beställaren, Försvarsmakten. Platschefen sa i en radiointervju i morse att några beställningar på torpeder hade droppat in vid årsskiftet och att försvaret deklarerat att det är strategiskt viktigt att torpedkompetensen finns kvar i landet. Det var tillräckligt för att fortsätta produktionen även om det sker på en annan ort.

Under mina år som arbetsmarknadsreporter slog det mig ofta att varsel läggs med ordentlig prutmån. Sen kan företagsledning och fackföreningar kalla till presskonferens några månader senare, le in i kamerorna och meddela att så och så många jobb har vi i alla fall räddat. Och alla är belåtna och glada. Jag tror att även Saabs koncernledning är tillräckligt cynisk för ett sådant spel.

Återstår att se hur många år denna uppgörelse räcker. Det har förekommit åtskilliga varsel och personalneddragningar under de senaste 15 åren.

Hur som helst. En industriepok är över i Motala. Det är i år 70 år sedan torpedverkstan flyttade från Karlskrona till Motala under brinnande krig. Under storhetstiden var CTV en av stans största industrier med cirka 300 anställda.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.