Fortsätt till huvudinnehåll

Det blåser snålt över Sommens vatten


Fritidsbåtar på Sommen och Huges Marina i Tranås hamn har nästan varit synonyma begrepp. Företagsledningen har i många år kallat sig för Sveriges största insjömarina.

Men idag är framtiden oviss. Företaget har försatts i konkurs liksom dess systeranläggningar i Västervik, Orust och i Stockholmstrakten. Flera års ackumulerade förluster är orsaken.

Lars Kastengren, som nästan blev miljardär när han sålde värmepumpstillverkaren IVT till tyska Bosch 2005, plöjde ner en del av pengarna i Huges Marina. Tanken var att skapa en stor aktör inom återförsäljning av fritidsbåtar i Sverige.

Länsförsäkringar köpte 20 procent av aktierna 2009 och Almi Invest investerade flera miljoner kronor något år senare. Men förlusterna rusade och landade på 120 miljoner kronor under åren 2006-2010, skriver Dagens Industri. Men uppenbarligen är det svårare att tjäna pengar på båtar än på värmepumpar.

Några analyser varför det gått som det gått har jag inte kunnat läsa så i brist på bättre får jag försöka åstadkomma en själv. Fritidsbåtar är en konjunkturkänslig bransch och vid ekonomiska kriser faller efterfrågan dramatiskt. Alla kända märken i branschen som Hallberg Rassy och Nimbus m fl har genomgått personalnedskärningar, konkurser och företagsrekonstruktioner under årens lopp. Och när konjunkturen vänt uppåt finns ingen produktionskapacitet i branschen och spekulanterna får vänta lång tid på sina beställningar. De årliga mässorna i Älvsjö och Göteborg lockar många besökare med stora förhoppningar men sämre med deg i innerfickan.

Om ditt hushåll plötslig får sämre med pengar och du måste välja mellan bil eller båt är valet enkelt.

Lite kalla siffror i lika kallt vatten. Enligt Dagens Industri har den svenska exporten av segelbåtar och motorbåtar minskat från 1,6 miljarder kronor 2007 till fjolårets 660 miljoner kronor. Bland annat har Nimbus Boats Holding gjort ett minusresultat efter skatt på 144 miljoner mellan januari och september 2011. Windy Scandinavia, som bland annat har tillverkning i Västervik, gick under 2010 dåligt och gjorde ett resultat efter skatt på minus 14,9 miljoner kronor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna