Fortsätt till huvudinnehåll

En rikigt dålig Norgehistoria

http://www.expert.no/media/35962/kundeavis_uke_24.pdf



Den ovanstående länken går till en reklamkampanj som fått mycket uppmärksamhet i Norge. Mest negativ sådan. Cynismen i budskapet har upprört många.

För att förstå norrmännens reklam måste jag sätta in er i bakgrunden. De 800 miljonerna har Expert sparat genom att lägga ner 358 butiker i Sverige och göra 1 432 svenskar arbetslösa. Däribland alla anställda på huvudkontoret i Linköping. Butikskedjan finns kvar i Norge, Danmark och Finland och var finns då det omtalade huvudlaget? Jo, i Vaggeryd. Där dög Sverige. Dessa fakta finns inblandade i en lång rad med bra priserbjudanden. Ordet konkurs är inte nämnt någonstans.

Så här i efterhand kan jag inte förstå varför norrmännen skulle köpa svenska Expert 2006. Hemelektronikmarknaden var redan då under enorm prispress sedan Elgigantens intåg och trycket ökade ännu mer när Media Markt dök upp. Den genomsnittliga nettomarginalen på en teveapparat var fem procent. Ibland såldes produkterna för inköpspris plus moms. Man behöver inte vara utbildad på Handelshögskolan för att inse att sådana kalkyler inte håller.

Inte ens konkursen kunde norrmännen sköta snyggt. Correns Fredrik Quist hittade konkursansökan i Linköpings tingsrätts diarium på förmiddagen den 18 september. Ansökan var undertecknad av vd Magne Solberg, men när Fredrik ringde norrmannen för en kommentar nekar denne till att överhuvudtaget ha gjort en ansökan. Flera timmar senare tvingades han till en reträtt och bad om ursäkt. Oerhört amatörmässigt skött. Kände inte direktören till att en konkursansökan till en svensk tingsrätt är en offentlig handling?

Snart har ett år förflutit sedan konkursen. Många f d Expertanställda väntar på att konkursförvaltaren Hamilton Advokatbyrå (Michael Levin) ska komma med sin berättelse. Enligt uppgift finns det flera juridiska fintligheter som advokaten har att grubbla över och det är inte säkert att förvaltarberättelsen blir det sista dokumentet i denna konkurs.

Hög tid att bojkotta lusekoftorna!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.