Fortsätt till huvudinnehåll

En rikigt dålig Norgehistoria

http://www.expert.no/media/35962/kundeavis_uke_24.pdf



Den ovanstående länken går till en reklamkampanj som fått mycket uppmärksamhet i Norge. Mest negativ sådan. Cynismen i budskapet har upprört många.

För att förstå norrmännens reklam måste jag sätta in er i bakgrunden. De 800 miljonerna har Expert sparat genom att lägga ner 358 butiker i Sverige och göra 1 432 svenskar arbetslösa. Däribland alla anställda på huvudkontoret i Linköping. Butikskedjan finns kvar i Norge, Danmark och Finland och var finns då det omtalade huvudlaget? Jo, i Vaggeryd. Där dög Sverige. Dessa fakta finns inblandade i en lång rad med bra priserbjudanden. Ordet konkurs är inte nämnt någonstans.

Så här i efterhand kan jag inte förstå varför norrmännen skulle köpa svenska Expert 2006. Hemelektronikmarknaden var redan då under enorm prispress sedan Elgigantens intåg och trycket ökade ännu mer när Media Markt dök upp. Den genomsnittliga nettomarginalen på en teveapparat var fem procent. Ibland såldes produkterna för inköpspris plus moms. Man behöver inte vara utbildad på Handelshögskolan för att inse att sådana kalkyler inte håller.

Inte ens konkursen kunde norrmännen sköta snyggt. Correns Fredrik Quist hittade konkursansökan i Linköpings tingsrätts diarium på förmiddagen den 18 september. Ansökan var undertecknad av vd Magne Solberg, men när Fredrik ringde norrmannen för en kommentar nekar denne till att överhuvudtaget ha gjort en ansökan. Flera timmar senare tvingades han till en reträtt och bad om ursäkt. Oerhört amatörmässigt skött. Kände inte direktören till att en konkursansökan till en svensk tingsrätt är en offentlig handling?

Snart har ett år förflutit sedan konkursen. Många f d Expertanställda väntar på att konkursförvaltaren Hamilton Advokatbyrå (Michael Levin) ska komma med sin berättelse. Enligt uppgift finns det flera juridiska fintligheter som advokaten har att grubbla över och det är inte säkert att förvaltarberättelsen blir det sista dokumentet i denna konkurs.

Hög tid att bojkotta lusekoftorna!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom