Fortsätt till huvudinnehåll

Hybris och guldsot



Nordea Masters ska bli den största tävlingen i Europa efter ouppnåeliga British Open. Det krävs bara 20-25 miljoner till.

Det sa Bro Hofs ägare Björn Örås i en intervju på söndagskvällen.  Linköpingssonen verkar vara en förnuftig och handlingskraftig man och en dag når han kanske målet. Han har sagt så tidigare och lade till att han tidigare trott att man skulle vara vid målet redan i år, men den ekonomiska situationen i landet är sådan att sponsorerna inte är beredda att öppna plånboken i tillräcklig omfattning.

Han sa inte om de 25 miljonerna skulle användas till att öka prissumman eller köpa hit någon av de stora, publikdragande namnen. Appearance money kallas det senare. Det är inte ens säkert att nästa upplaga av Masters spelas på Bro Hof. Örås förhandlar med skåningar och göteborgare för att i fortsättningen cirkulera arrangemanget mellan landsdelarna. Det är ett sätt att öka tävlingens budget och attraktivitet menar han.

Själv känner jag en viss leda vid golfens pengasnack. Ett antal världsstjärnor flygs in för dyra pengar för fyra dagars spel och tjänar pengar som de flesta människor inte kommer upp i under ett helt arbetsliv. Sedan drar de vidare till nästa arrangemang i en ändlös karusell. Guldsot kallas visst sjukdomen. Varför ett av Europas minsta länder ska ståta med den näst vassaste tävlingen är det ingen som frågar sig. Hybris?

Jag har kommit till det stadium att jag skiter i om Tiger Woods, Phil Mickelson eller Keegan Bradley spelar Nordea Masters. För mig är glädjen i golfen en och annan bra träff, att höra en god historia tillsammans med kompisarna eller en korv med kaffe efter nian. Sen kan man alltid hoppas att bensinen i tanken räcker till hemmet så att man kan tala om för sin käresta ”att jag hade så här många missade kortputtar idag”.

Men så har jag också sett Greg Norman, Nick Faldo, Lee Westwood, Seve Ballesteros, Jesper Parnevik, Anders Forsbrand och Annika Sörenstam live. Samt Uffe Holmertz pricka en stare på Vadstenabanan. Det skedde en blåsig höstdag 1976 och vapnet var en trätrea och avståndet 180 meter. Det var också en upplevelse.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna