Fortsätt till huvudinnehåll

Ojämlikheten vinner med 9-2



I mitt korståg för ökad jämlikhet i offentliga inrättningar har jag nu hunnit till Folktandvården i Mjölby. Hur ser det egentligen ut i väntrummet? Vad är det för sorts läsning som väntar de nervösa.

Det nedslående svaret är att ojämlikheten vinner med 9-2. Nio tanttidningar (M, Living, Allt i hemmet, Allt om mat, Allas veckotidning, Allers, Må Bra, Träna och Se och Hör). Två tidningar med manlig profil; Auto Motor Sport och Teknikens Värld. Två tidningar karakteriserar jag som neutrala, Corren och Veteranen. Väl tummade exemplar av Kalle Anka ingår inte i undersökningen.

Hur har det kunna bli så dåligt i världens mest jämlika land? Min enkla förklaring är att Folktandvården är en arbetsplats som domineras av kvinnor till 90 procent och det är deras intressen som slår igenom i valet av tidningar. Heminredning, matlagning, viktminskning och lite kändisar. Jag sätter ett papper i maskinen och skriver en klagoskrift till JO, KO och DO. För säkerhets skull en kopia till MODO också.

Jag uppmanar alla vänner av jämlikhet att göra en undersökning på din hemort. Hur ser det ut på Folktandvården, vårdcentralen eller andra tandläkarmottagningar? Skicka in resultaten till Fredrik Bremer-förbundet. Tillsammans är vi starka!

En eloge till Folktandvården i Mjölby på en punkt. Hittade inga propagandabroschyrer om tandvård. Tack.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.