Fortsätt till huvudinnehåll

Kommunalrådet fick på moppe igen



Vadstenas moderate kommunstyrelseordförande Jan Sundström har det inte lätt.  För två år sedan som nytillträtt kommunalråd fick han på pumpen i kommunfullmäktige när han föreslog att en vardera från de tre övriga allianspartierna skulle få tillsätta varsitt biträdande kommunalråd. Då var det främst partikamraterna som protesterade.

Igår kväll var det dags igen när kommunstyrelsens förslag om ny vindkraftsprövning för ett område norr om Tåkern prövades. Kommunstyrelsens förslag fick nej med 18-8 (sex ledamöter avstod). Sundström tillhörde minoriteten och det var tydligt att alliansen var splittrad i frågan. Det är överhuvudtaget mycket ovanligt att kf säger nej till ks eftersom mandatfördelningen i den senare speglar sammansättningen i kf. Att så många som sex ledamöter avstod vittnar om att frågan är infekterad. Sundströms främsta argument var att kommunens energiplan säger att målet är att kommunen ska vara självförsörjande på el. Att samma energiplan säger att just det omdebatterade området i Hov inte är någon bra plats för vindkraftverk bortser han från.

Vadstena kommun står inte och faller med några vindkraftverk i Hov men visst är det en prestigeförlust för kommunstyrelsens ordförande att få på moppe i fullmäktige.

Vindkraften är den fråga som rör upp mest känslor i kommunala instanser för tillfället. Det mångåriga bråket i Ödeshögs kommun kring vindkraftverken i Trehörna är väl känt. Men den stora vindkraftparken på gränsen mellan Mjölby och Boxholm byggdes utan några protester alls

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.