Fortsätt till huvudinnehåll

Osthyveln till användning igen



Kommunstyrelsen i Mjölby försöker staka ut den ekonomiska kursen för de närmaste fem åren. Det är ingen avundsvärd uppgift den har.

För att få mer kött på benen har styrelsen beställt en Kick Off från kvalificerade ekonomer på Sveriges kommuner och landsting (SKL). Det är en djuplodande analys med grundlig beskrivning av det nuvarande tillståndet och troligt utfall fram till och med 2018.

SKL:s ekonomer har kommit fram till att i Mjölby kommun finns ett sparbehov av mellan 60-80 miljoner kronor per år till och med 2018. Det är främst de mjuka nämnderna, vård, omsorg och skola som gräver djupa hål i den kommunala plånboken.

Det har genom min försorg läckt ut att en skattehöjning är på gång. Om det blir 50 öre per beskattningsbar hundralapp eller en krona återstår att se. Jag är inte övertygad om det räcker.

Så vad är valet? Kännbara besparingar och/eller skattehöjningar?  Återstår att se om den berömda osthyveln från 90-talet kommer till användning eller en köttyxa som brutalt skiljer av en del av samhällskroppen.

Mjölby kommun har sedan några år aktivt jobbat för att öka antalet invånare. Här finns lika många villatomter på Sörby, Karlsund och Olofstorp som finns det tjänstemän och politiker i Stadshuset. Hur detta rimmar med skattehöjningar förstår jag inte. Vem vill flytta till en skattehöjarkommun? Visserligen med goda kommunikationsmöjligheter men ändå?

Den av SKL utförda analysen är en offentlig handling och kan beställas på kommunledningskansliet eller informationsavdelningen. Här kan ni på torr revisorsprosa läsa hur illa ställt det egentligen är.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna