Fortsätt till huvudinnehåll

Zacke håller stilen





Jag måste erkänna att jag ibland irriterar mig på Göran Zachrissons sätt att kommentera golftävlingar Han tappar spåret, förlorar sig i ovidkommande detaljer och glömmer namn. Då och då är hans bollar på väg out-of-bounds men lyckas med Pierre Fulkes assistans ta sig in på banan igen.

Men som lyhörd och inkännande intervjuare är 76-åringen oslagbar. Det visade han i Viasat Golf i helgen med intervjuer med Henrik Stenson, Martin Kaymer och Robert Karlsson. Inte sådana där flåsiga segerintervjuer utan pratstunder i avspänd miljö med tillfälle till eftertanke och reflektioner. Intervjuerna var inspelade före Stensons vinst i Race to Dubai i november. Jag har länge saknat den typer av intervjuer med idrottsstjärnor. Zacke förmår skapa en förtrolig atmosfär och jag tror att åtminstone de svenska spelarna ser honom som en sorts mentor.

Stenson berättade vilken mental trötthet han drabbades av efter succéåret 2013, hur engagemang vid sidan av golfen tog på hans krafter och ibland äventyrade hans förmåga att fokusera på kärnverksamheten. Han var glad över deltagandet i Ryder Cup även om han inte spelade på topp den veckan. ”Jag hoppas vara med även 2016 och ta fler poäng”. Även om han inte sa det rent ut fick jag känslan av att han ser slutet på karriären inom några år. Han tillade att han var tacksam för att han fått möjlighet att se hela världen och tjäna pengar på sin hobby.

Martin Kaymer visade sig vara en komplicerad typ. Han berättade att när han rankades som världsetta efter en seger i Wisconsin 2010 var han inte riktigt nöjd ändå. Han spelade inte tillräckligt bra och tyckte inte han förtjänade platsen. Inte heller hans två majorvinster 2014 gav uttryck för några hurrarop. ”Spela bra några dagar om året kan vilket proffs som helst göra, men hålla en riktigt hög standard över lång tid är få förunnat och det är dit jag strävar.” Tysk perfektionism?

Robert Karlsson, 45, är den verklige veteranen bland de namnkunnigare svenska spelarna. Den långe Katrineholmaren har spelat på Europa- och PGA-tourerna i 25 år med blandade framgångar. ”Jag är beroende av mitt långa spel och får lägga extra tid i gymet för att hålla jämna steg med de yngre konkurrenterna som slår oerhört långt. Jag har tappat 10-15 meter med drivern på tre år”. 

Robert har haft problem de senaste åren. Han drabbades av en ögonsjukdom 2009 som tvingade honom till ett långt uppehåll och senare av en svårdefinierbar psykisk åkomma som hindrade honom från att slå till bollen. ”Jag blev stående med en järnnia i handen i över två minuter på British Open och publiken buade. Jag började oroa mig för att jag inte kunde utöva mitt yrke och försörja min familj”. Det senare kan låta märkligt för Robert har spelat in 15 miljoner euro bara på den europeiska touren (11 vinster) och 5,6 miljoner dollar på den amerikanska touren. Det är inga elitidrottsmän som har så långa karriärer som golfspelare.

Göran Zachrisson får ut det mesta i de här intervjuerna Han har ett djup och en bredd i sin kompetens som få andra sportjournalister och hans horisont överstiger green och fairway. Måtte han aldrig sluta kommentera golf och livet i allmänhet.

Mera Zacke kan du läsa här. Ganska underhållande.
 
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.