Fortsätt till huvudinnehåll

Kreativiteten flödar denna dag



Motala Tidning berättar att Ica Maxi betalar broavgiften i fortsättningen. Corren sprider nyheten att Skänninge-gate leder till hårdare kontroll av takfärgen på alla villor. NT skriver att Norrköping köper Arbis och ser till att knullkvällarna (swingersverksamheten) drivs i kommunal regi.

Dagens datum är första april ifall ni inte märkt det ännu. Ingenting engagerar en halvtrött redaktion lika mycket som första april. Skribenter lägger pannan i djupa veck och i korridorerna debatteras det flitigt. Vad ska vi hitta på i år?

Av de tre Östgötatidningarna tycker jag att Motala Tidning vinner med konkurrens av NT. Piggt och aktuellt. Den nya bron och dess avgifter är ett debattämne som aldrig tycks ta slut. Det är bara att kolla på Facebooks Motalasida.

Ett av de bästa aprilskämten i Correns historia stod min arbetskamrat Sten-Åke Björnstedt för i mitten av 1990-talet. Han lyckades släpa ut dåvarande kommunalrådet Johan Andersson och några parkarbetare i skyddskläder och fejka en bild där de senare fäller ståtliga träd i Kanalparken i Motala. Den fick stort genomslag och lurade många. En grupp något äldre aktivister ville starta Aktionsgruppen Rädda kanalparken. Att första april inföll på en måndag och att parkarbetarna knappast jobbade på en söndag föll ingen in. Sten-Åke har alltid varit en stor skämtare och numera underhåller han från scenen i gruppen Tre Gökar.

Första gången jag stötte på första april på en tidningsredaktion var 1967 på Östgöta-Bladet i Vadstena. Vintern var lång och kall och i slottets vallgrav låg isen tjock fortfarande. Lennart ”Elbe” Bergstrand dök in i mörkrummet och någon timme senare kom han ut med ett montage som föreställde ett marint fartyg som bröt is i slottets vallgrav. Rubriken löd: ”Isbrytare från torpedverkstaden hjälper kommunen i vallgraven”. Påfallande många Vadstenabor tog en eftermiddagspromenad till slottet. Elbe tyckte om att pyssla i mörkrummet och finslipade skapelserna vid klichémaskinen.

Ett riktigt bra aprilskämt ska vara galet men inte helt orimligt. För knappt tio år sedan levererade Klas Gustafsson, dåvarande vd på MSE, ett skämt inom rimlighetens gräns. Han meddelade att MSE köpt in en turistbåt från Göteborgs hamn och konverterat den med en miljövänlig motor driven av metangas. Avsikten var att öppna en linje mellan det nya villaområdet Sörby och centrum för att knyta ihop stans centrala delar med den nya stadsdelen.  Tyvärr kunde inte undertecknad låta bli att ”förbättra” skämtet med att lägga till att båtens befälhavare hette Monika Gideskog(m) och att hopp-i-land-Kalle var Jörgen Oskarsson(s).  Där bredde jag på för tjockt och trovärdigheten försvann. Man ska inte bre på för tjockt – varken här eller där.

Klas Gustafsson fortsatte till ett höjdarjobb på Tekniska Verken. Undrar vilket skämt han utsatte sina stackars undersåtar för idag? Stångån ligger nära hans kontor.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna