Fortsätt till huvudinnehåll

Marknadsföring utan verklighetsanknytning



För första gången denna säsong besökte jag igår Cloetta Center och LHC-Luleå. Och för första gången såg jag en match i restaurangperspektiv.

Om man äter i restaurangen får man besök av Mike Helber före nedsläpp. Mike har en käck och energisk framtoning och berättade för oss att vi skulle få se en match mellan två världslag. Vi fick också veta att Mattias Bäckman och ett par andra unga spelare gick mot en strålande framtid i NHL. Håll ett öga på nr 5, var hans uppmaning.

Efter matchen och sex mållösa perioder av LHC kan jag konstatera att Helbers marknadsföring saknar verklighetsanknytning. Luleå klädde av hemmalaget med två mål i första perioden och jag fick känslan av att LHC inte förmådde göra mål. De blåklädda spelarna har viljan och energin men saknar förmågan. Om ett SAS-avtal tillämpas på lönesättningen borde sänkningen vara 50-procentig.

Serietabellen ljuger aldrig och LHC är ett mittenlag. Jag tror laget går till slutspel men sen tar säsongen slut. Helbers höga svansföring till trots. Nu dröjer det innan jag besöker Cloetta Center igen. Det får bli TV-soffan istället.

För att sammanfatta kvällen: Dåligt spel, god ryggbiff och trevligt sällskap av gamle kompisen och kollegan Roger Stark från Eskilstuna. Ni som är lite äldre kommer ihåg honom som fotbollsspelare i Zeros, bandyspelare i Nässja och framförallt som hockeycenter i MAIF och IK Wasa i slutet av 1960-talet (föregångare till HC Wettern). En talang som till slut valde journalistik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.