Fortsätt till huvudinnehåll

"Gör ingen press nu"



Idolvinnaren Johan Palm satte Mjölby på kartan för några år sedan. Lintotten var på var mans läppar och flitigt förekommande i media. Men vad hände sedan?

Dristade mig till att kontakta Correns kulturchef Åsa Christoffersson och föreslå ett reportage. Vad gör Johan idag, hur ser han på uppståndelsen som rådde, vad är hans framtidsplaner och blir det någon ny cd?

Fick omgående svar av Åsa: En bra idé som vi försökt med flera gånger. Han ”gör inte press,” ställer inte upp, ska göra det när hans cd kommer ut men någon cd har han inte åstadkommit. Samma svar om vi vänder oss till hans pappa eller skivbolaget. En ständigt återkommande fras är ”gör ingen press just nu”.

Här finns en naturlig intressekonflikt. Media vill berätta en bra story, artisten/skivbolaget vill marknadsföra sig vid rätt tidpunkt. Men vad händer om media tappat intresset när cdn är klar? Nya popsnören duggar tätt i dessa dagar. Media och skivindustri lever i ett ömsesidigt beroende och frågan är vem som är mest beroende av vem.

Lokala media som Correns lokalredaktion och Östgötatidningen får väl fortsätta att skriva om Skånska Lasse. Den senare kan åtminstone inte protestera.
T
änk om spelarna i LHC, Åtvidaberg och Norrköping står där i omklädningsrummet med duschvått hår och muttrar ”gör ingen press just nu”. Två skilda delar av underhållningsindustrin.

För övrigt önskar jag mina läsare en god helg med gott käk och lagom mycket att dricka. I vårt enkla tjäll sprider sig doften av nybakta bullar. Bakade utan press.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.