Fortsätt till huvudinnehåll

"Gör ingen press nu"



Idolvinnaren Johan Palm satte Mjölby på kartan för några år sedan. Lintotten var på var mans läppar och flitigt förekommande i media. Men vad hände sedan?

Dristade mig till att kontakta Correns kulturchef Åsa Christoffersson och föreslå ett reportage. Vad gör Johan idag, hur ser han på uppståndelsen som rådde, vad är hans framtidsplaner och blir det någon ny cd?

Fick omgående svar av Åsa: En bra idé som vi försökt med flera gånger. Han ”gör inte press,” ställer inte upp, ska göra det när hans cd kommer ut men någon cd har han inte åstadkommit. Samma svar om vi vänder oss till hans pappa eller skivbolaget. En ständigt återkommande fras är ”gör ingen press just nu”.

Här finns en naturlig intressekonflikt. Media vill berätta en bra story, artisten/skivbolaget vill marknadsföra sig vid rätt tidpunkt. Men vad händer om media tappat intresset när cdn är klar? Nya popsnören duggar tätt i dessa dagar. Media och skivindustri lever i ett ömsesidigt beroende och frågan är vem som är mest beroende av vem.

Lokala media som Correns lokalredaktion och Östgötatidningen får väl fortsätta att skriva om Skånska Lasse. Den senare kan åtminstone inte protestera.
T
änk om spelarna i LHC, Åtvidaberg och Norrköping står där i omklädningsrummet med duschvått hår och muttrar ”gör ingen press just nu”. Två skilda delar av underhållningsindustrin.

För övrigt önskar jag mina läsare en god helg med gott käk och lagom mycket att dricka. I vårt enkla tjäll sprider sig doften av nybakta bullar. Bakade utan press.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom