Fortsätt till huvudinnehåll

Pyspunka på Svartå Strand?



Det var någon gång 2006 eller 2007 som planerna på bostadsbebyggelse på Svartå strand i Mjölby blev aktuella. Dåvarande kommunalrådet Monika Gideskog (M) och framlidne kommunchefen Henry Jansson guidade mig på det gamla industriområdet mellan järnvägen och Svartån. En solig septemberdag med hög och klar luft där Mjölbys centrala delar visade sig från sin bästa sida.

Planerna var stora, nästan fantasieggande. Radhus, punkthus, gammalt, nytt eller renoverat i en blandning av olika upplåtelseformer och med det kommunala bostadsbolaget som en av många byggherrar. Politiskt sett inget kontroversiellt, alla partier stod bakom och kommunen hade förberett sig i många år genom att köpa upp fastigheter på området. Alla bostäder skulle på något sätt ha kontakt med Svartån och en liten hamn fanns med i planerna. Planarkitekten såg gärna att de gamla lokstallarna kom till fortsatt användning förklarade han.

Sex år har gått och i stort sett har inget hänt utom ett offentligt möte där bostadsbolagets styrelseordförande Jörgen Oskarsson deklarerade att Ica behöver större parkering och att man därför planerar att riva en äldre industribyggnad på andra sidan cykel- och gångvägen. Inte för att jag ser behovet men varsågod, vill ägarna till Ica betala vad det kostar så. Det är kanske status hos livsmedelshandlare att ha många tomma parkeringsplatser.

Jag vet att stadsplanering är en lång, mödosam och tålamodsprövande process. Man kan inte vänta sig resultat från ett år till ett annat men borde inte vänta sig något konkret på sex år? Håller luften på att gå ur hela projektet och hur intresserade är egentligen HSB, Riksbyggen eller länets större byggherrar?

Sedan 2006 har två politiker passerat posten som kommunstyrelsens ordförande och den nuvarande Cecilia Vilhelmsson (S) har ett tungt ansvar att driva projektet vidare. Klarar hon det? Det finns många frågetecken kring Svartå strand.
Direkt kontraproduktivt blev det för någon månad sedan när en majoritet av kommunfullmäktige beslutade att köpa in 40 tomter som ett indirekt resultat av det misslyckade privata villaprojektet i skogsbrynet söder om ridskolan på Eldslösa.

Jag anser att kommunen borde koncentrera sig på Svartå strand och inte splittra sina resurser.

Denna artikel var publicerad på Östgöta Correspondentens debattsida (B 14) den 21 mars


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna