Fortsätt till huvudinnehåll

Ska ni ta ut lysning?





 Förklaring överflödig. Tranås store son.

Dagens utflykt går tre mil söderut till Tranås. Tranås har inte fastnat i galleriaträsket utan fortsatt med en 300 meter lång utomhusgalleria på Storgatan. Här saknas ingen bransch och pensionspengarna bränner i fickan.

En väl vald vårvinterdag för en utflykt. Strålande sol och t o m vinden var uthärdlig. Frugan kilar ut och in i affärer och jag passar på att bryna (nåja) mitt vinterbleka fejs i solen.

I Märtas hembageri luktar det himmelskt. Två Windsorbröd, tack, tack. ”I morse hade jag 22 minus”, upplyser den vänliga damen bakom disken. Och vi som bara kunde kontra med 13 i Degdala. Det finns en stillsam vänlighet och intimitet i Tranås som tilltalar mig. Är det dialekten?

Vid Statt står det klart varifrån Mjölby fått idén till gångfartsområdet på Kanikeplan. Statyn av Ove Fundin är ett givet blickfång. ”Tarrget” saknar försäljare idag. Inga köp av mandelkremlor alltså.

 Gångfartsområdet vid Statt och torget.

Men även solen har sina fläckar. Hittar minst tre stora butikslokaler som står tomma och så var inte fallet vid mitt förra besök. Vid Badhotellet tar det roliga slut och vi vänder norrut igen. Ni som kan er Fritiof Nilsson Piraten vet att hotellet var platsen för en av hans bästa noveller.

Rundade av med köp av Hugos isterband på ICA. Bakom oss i kassakön stod en kändis. Wilander, nej, inte Mats utan bossan hanses, Andess, kommunalrådet.

Fritiof Nilsson Piraten drev advokatpraktik på Storgatan i Tranås 1921-31. Följande historia har hans sekreterare berättat. Piraten satt och spanade ut när han fick syn på en bonde som kom ledandes en kviga. Piraten hade tidigare försvarat bonden för tidelag med en ko. Piraten drog ner fönstret, lutade sig ut och frågade: ”Ska ni ta ut lysning?”

Nu stänger vi barnförbjudna avdelningen för i dag. Hej då.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna