Fortsätt till huvudinnehåll

Odla grönkål i ishallarna



I debatten om ishockeyn i allmänhet och Leksand i synnerhet har tre huvudriktningar utkristalliserat sig.
* 1)  De enögda fanatikerna som skiter i allt utom att LIF går upp. De har inte orkat sätta sig in i alla turer med rekonstruktioner, affärer med kommunen och Leksands Sparbank.
2)   De idrottsintresserade som gärna ser att Leksand återkommer i elitserien men börjar tycka att penningrullningen gått för långt och att ishockeyn tar för mycket i anspråk av de gemensamma resurserna.
3)   Idrottshatarna. De ser helst att ishockeyn och deras utövare sätts på fångvårdsanstalt. Helst Säters fasta. Och att ishallarna byggs om till växthus för ekologiskt odlad grönkål.

Framtiden får utvisa vem som har rätt. Kanske går det att finna en rimlig medelväg?

Leksands kommunchef Göran Wigert tyckte inte att hans synpunkter kom fram i UG och har skrivit själv i Idrottens Affärer. Avslutningen lyder så här:
”Ett system där lagen riskerar att åka ur högsta serien innebär stora risker även för kommunerna som i de flesta fall står med stora åtaganden i landets elitidrottsanläggningar.
Med de stora risker som finns är det också svårt för banker och andra finansiärer att investera i anläggningarna utan någon form av kommunal säkerhet.
Jag är egentligen inte för en sluten högsta liga, men ser stora svårigheter med finansieringen av arenorna om inte lagen spelar i högsta serien.”

Här låter Göran Wigert som vilken klubbledare som helst som pläderar för en stängd elitserie. Och det är kanske sammanblandningen av olika roller som är grundproblemet i Leksand.

Som vanligt är de stora länderna i Europa före. När Chelsea- Manchester United möttes i CHL-finalen 2008 hade två lagen tillsammans skulder på 20 miljarder kr. Spelarna bekymrade sig knappast över det. Men någon gång går det kanske för långt? Men var inte för säker på det. Av de lag som spelade i Englands högsta fotbollsserier på 1920-talet finns 97 procent kvar idag.

Världens 100 största företag har inte haft det lika lätt. Under samma period har nästan hälften försvunnit. De borde ha skaffat sig en supporterklubb.

Eller en välvilligt inställd kommunstyrelse.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna