http://www.expert.no/media/35962/kundeavis_uke_24.pdf
Den ovanstående
länken går till en reklamkampanj som fått mycket uppmärksamhet i Norge.
Mest negativ sådan. Cynismen i budskapet har upprört många.
För att förstå norrmännens reklam
måste jag sätta in er i bakgrunden. De 800 miljonerna har Expert sparat genom
att lägga ner 358 butiker i Sverige och göra 1 432 svenskar arbetslösa.
Däribland alla anställda på huvudkontoret i Linköping. Butikskedjan finns kvar
i Norge, Danmark och Finland och var finns då det omtalade huvudlaget? Jo, i
Vaggeryd. Där dög Sverige. Dessa fakta finns inblandade i en lång rad med bra
priserbjudanden. Ordet konkurs är inte nämnt någonstans.
Så här i efterhand kan jag inte förstå varför norrmännen skulle
köpa svenska Expert 2006. Hemelektronikmarknaden var redan då under enorm
prispress sedan Elgigantens intåg och trycket ökade ännu mer när Media Markt
dök upp. Den genomsnittliga nettomarginalen på en teveapparat var fem procent.
Ibland såldes produkterna för inköpspris plus moms. Man behöver inte vara
utbildad på Handelshögskolan för att inse att sådana kalkyler inte håller.
Inte ens konkursen kunde
norrmännen sköta snyggt. Correns Fredrik Quist hittade konkursansökan i
Linköpings tingsrätts diarium på förmiddagen den 18 september. Ansökan var
undertecknad av vd Magne Solberg, men när Fredrik ringde norrmannen för en
kommentar nekar denne till att överhuvudtaget ha gjort en ansökan. Flera timmar
senare tvingades han till en reträtt och bad om ursäkt. Oerhört amatörmässigt
skött. Kände inte direktören till att en konkursansökan till en svensk
tingsrätt är en offentlig handling?
Snart har ett år förflutit sedan konkursen. Många f d
Expertanställda väntar på att konkursförvaltaren Hamilton Advokatbyrå (Michael
Levin) ska komma med sin berättelse. Enligt uppgift finns det flera juridiska
fintligheter som advokaten har att grubbla över och det är inte säkert att
förvaltarberättelsen blir det sista dokumentet i denna konkurs.
Hög tid att bojkotta lusekoftorna!
Kommentarer
Skicka en kommentar