Fortsätt till huvudinnehåll

En hamn i ständig utveckling





När jag växte upp i Motala på 60-talet var hamnen ett ogästvänligt ställe endast befolkat av öldoftande snusgubbar och någon kanalskeppare. Inte ens kanalbåtarna stannade till utan stävade vidare mot det timslånga stoppet i Vadstena. Varamon var 60-talets obestridliga nöjescentrum i Motala.

Idag är det annorlunda. Hamnen har tre restauranger, ett motormuseum, hotell, glasskiosker och souveniraffärer. Gästhamnen har åtskilligt fler båtplatser att erbjuda.

Men vid vårt besök i söndags var det andra fordon som dominerade. Motorcykel efter motorcykel mullrade in på kajen. Motala har blivit ett vanligt utflyktsmål för motorcyklister från olika delar av landet. Påfallande många grå skägg bakom visiren. Hur står deras gamla ryggar ut?

Hamnens omvandling startade för knappt tjugo år sedan när affärsmannen och entreprenören Jan-Ove Boll fick kommunens tillstånd att hyra två gamla magasin för att inhysa ett motormuseum och sedan dess har muséet varit primus motor i utvecklingen. Jan-Ove är en skicklig marknadsförare och hans inköp av Kar de Mummas gamla Rolls Royce på auktion i Stockholm gav publicitet i flera tidningar förutom de lokala och regionala. Jag var själv inblandad i den första artikeln och spänningen var stor på eftermiddagen när han ringde från Ostermans marmorhallar och berättade att den gamla klenoden var hans efter en intensiv budgivning.


Sedan har det rullat på med flera spektakulära inköp av olika slags fyrhjulingar. Ett kungabesök 2001 bättrade på publiciteten ännu mer. Kungens gamla Puch förvaras nämligen på muséet. Steve med Lloyden har funnits med alla år.

För några år sedan fick muséet större ytor och hotell Nostalgi byggdes, köket byggdes om och matsalen fick större utrymmen. Hamnen och publiktillströmningen gynnas också av en väl tilltagen parkeringsplats.

Nu har Jan-Ove ansökt om tillbyggnad av en andra och tredje våning. Som den erfarna affärsman han är inser han att stagnation är lika med tillbakagång och att publiken måste bjudas på något nytt varje säsong. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna