När jag växte upp i Motala på 60-talet var hamnen ett
ogästvänligt ställe endast befolkat av öldoftande snusgubbar och någon
kanalskeppare. Inte ens kanalbåtarna stannade till utan stävade vidare mot det
timslånga stoppet i Vadstena. Varamon var 60-talets obestridliga nöjescentrum i
Motala.
Idag är det
annorlunda. Hamnen har tre restauranger, ett motormuseum, hotell, glasskiosker
och souveniraffärer. Gästhamnen har åtskilligt fler båtplatser att erbjuda.
Men vid vårt besök i söndags var det andra fordon som
dominerade. Motorcykel efter motorcykel mullrade in på kajen. Motala har blivit
ett vanligt utflyktsmål för motorcyklister från olika delar av landet. Påfallande
många grå skägg bakom visiren. Hur står deras gamla ryggar ut?
Hamnens
omvandling startade för knappt tjugo år sedan när affärsmannen och
entreprenören Jan-Ove Boll fick kommunens tillstånd att hyra två gamla magasin
för att inhysa ett motormuseum och sedan dess har muséet varit primus motor i utvecklingen. Jan-Ove är en skicklig marknadsförare och hans inköp av Kar de
Mummas gamla Rolls Royce på auktion i Stockholm gav publicitet i flera
tidningar förutom de lokala och regionala. Jag var själv inblandad i den första
artikeln och spänningen var stor på eftermiddagen när han ringde från Ostermans
marmorhallar och berättade att den gamla klenoden var hans efter en intensiv
budgivning.
Sedan har det rullat på med flera spektakulära inköp av
olika slags fyrhjulingar. Ett kungabesök 2001 bättrade på publiciteten ännu
mer. Kungens gamla Puch förvaras nämligen på muséet. Steve med Lloyden har
funnits med alla år.
För några år
sedan fick muséet större ytor och hotell Nostalgi byggdes, köket byggdes om och
matsalen fick större utrymmen. Hamnen och publiktillströmningen gynnas också av
en väl tilltagen parkeringsplats.
Nu har Jan-Ove ansökt om tillbyggnad av en
andra och tredje våning. Som den erfarna affärsman han är inser han att stagnation
är lika med tillbakagång och att publiken måste bjudas på något nytt varje
säsong.
Kommentarer
Skicka en kommentar