Fortsätt till huvudinnehåll

Från Tystnaden till Bangkok Hilton


Miljöpartiet vill förbjuda bygget av nya Köpcentrum utanför stadskärnorna. De utarmar mindre städers centrum och de större städernas stadsdelscentrum är motiveringen. Frågan är aktuell för Mjölby.

När detta skrivs står en lönehelg för dörren och Corren har tre helsidor med annonser med priserbjudanden. På ytan ser affärslivet välmående ut men är det hela sanningen?

Följ med på en genomgång av Galleria Kvarnen som dominerar centrumhandeln. I källarvåningen, som på 80-talet gick under öknamnet Tystnaden, ligger fyra tomma lokaler. På entréplanet finns två tomma lokaler varav den senaste som bommades igen var en fotobutik. På översta planet är det fortfarande tomt sedan Folktandvården flyttade för något år sedan.
Alla dessa bastanta gallergrindar framför tomma ytor för tankarna till den klassiska TV-serien Bangkok Hilton.

Vad är orsaken till detta tillstånd? Jo, mellan gondolerna viskas det om att gallerians ägare, en brittisk pensionsfond, tar ut för höga hyror men det går inte att få officiellt bekräftat. Samma bolag äger kommersiella fastigheter i Norrköping och Norrköpings Tidningar publicerade i våras en artikelserie där hyresgästerna klagade på pensionsfondens hyresnivåer.

Hur går dessa tomma lokaler ihop med KF:s planer på att bygga nytt på parkeringsplatsen väster om Gallerian? Ja, jag får det inte att gå ihop.

Våren 2009 tillsatte kommunen en grupp under ledning av förra kommunalrådet Jörgen Oskarsson för att utreda centrumhandelns framtid. Vad den kommit fram till vet jag inte trots flitigt studium av Corren och Östgötatidningen.

Sex stora livsmedelshallar, City Gross i Mantorp inräknat, plus Coop. Räcker underlaget till? Jag tvivlar.

Den lokala marknaden ska vara tillräckligt stor för sex livsmedelshallar och fem bankkontor, men har bara plats för en skoaffär. Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Den obalansen begriper jag inte.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna