Fortsätt till huvudinnehåll

Stefan och Elisabeth vann två utlandsresor


I onsdags bjöd Stefan Gustafsson sina arbetskamrater på Mjölby Tryckeri på tårta. Han hade flera goda skäl att fira. Tillsammans med sin sambo Elisabeth Andersson kan 55-åringen se tillbaka på en makalös golfsäsong. Den bästa under hans 15 år som golfspelare och ett bevis på att en vanlig 10-handicapare i mogen ålder kan vinna ära och berömmelse och dyrbara priser.

Sverigefinal i Volvo Masters Amateur Open, vinst av en resa till en golfresort på Fuerteventura på golfveckans första dag hemma i Mjölby (73 slag brutto, 58,7 slag netto), vinst i KM äkta makar (75 slag brutto) och vinst av en resa till Sardinien i Audi Quattro Cup. Elisabeth vann också Golfrestaurangens bästboll under golfveckan tillsammans med Ylva Hjertstedt.

Avancemang efter komplikationer

Framgångarna började i våras med en sjätteplats tillsammans med gamle kompisen Tibor Hjertstedt i Volvos kvaltävling i Mjölby, vilket vanligtvis inte kvalificerar till regionfinal, men tävlingsledningen hade lagt in ett nytt moment. Det bästa paret på sista fyra hålen var också kvalificerade till regionfinalen. Stefan och Tibor delade den platsen med Conny Andersson-Kenneth Jern. Hur arrangörerna än räknade kunde de inte skilja paren åt. En minst sagt ovanlig situation.

Men det löste sig med att vinnarna drog sig ur på grund av annat engagemang och paret Andersson-Jern, som var tvåa i ”riktiga” tävlingen flyttades upp till förstaplatsen.

Vinst i Vadstena

Stefan och Tibor vann regionfinalen i Vadstena och gick därmed till Sverigefinal på Kungsbacka GK. Det gick också väldigt bra för Mjölbys representanter i damklassen, Sofie Öberg-Cathrin Andersson, som vann klassen.

Tävlingen på Kungsbacka gällde en plats i världsfinalen i Bahrein. Man spelade bästboll och Mjölbyparet fick ihop 79 poäng (39+40) vilket räckte till en andraplats men ingen resa. De fick en andra chans på lördagen i den individuella tävlingen där Stefan också slutade tvåa på 34 poäng, fyra poäng efter segraren. Mycket nära att Stefan fått pussla in ytterligare en utlandsresa i höstschemat alltså.

”Vistelsen på västkusten med boende på Volvos lyxiga konferensgård Rossared var mycket angenäm. Vi disponerade nya Volvobilar som vi vore proffs. Men tävlingsspel i tre dagar tar på krafterna”, konstaterar Stefan.

Men det roliga slutade inte med Volvo. Efter en snabb mellanlandning för klädbyte hemma i Mjölby var det dags för Sverigefinalen av Audi Quattro Cup på Vidbynäs utanför Södertälje 13-14 september. Greensome var spelformen och Stefan-Elisabeth vann igen. Förstapriset är deltagande i världsfinalen på Sardinien 8-12 oktober.

En kanonbana

”På tisdagen efter att sista putten gått i hål var vi utmattade både fysiskt och psykiskt, men samtidigt mycket glada över att vi får förlänga säsongen på sydligare banor, säger Stefan. ”Och Vidbynäs är en av de bästa banor jag spelat i Sverige. Bara Bro Hof och Barsebäck är snäppet bättre”.

Vad är då hemligheten bakom Stefan och Elisabeths framgångar i just greensome? Stefan ger sin partner en stor del av framgången.

”Elisabeth slår långt och rakt och driver oftast ut mig. På så vis får jag ett kort andraslag till greenen på par 4:orna. Vi behövde bara använda mina utslag på två hål.”

Det var särskilt tydligt på Vidbynäs eftersom det är långa avstånd mellan gul och röd tee.

Hjärnskakningar

Stefan har alltid spelat jämnt och stabilt med ett bra närspel. När han köpte en ny Cobradriver i vintras förlängde han utslagen med ca 15 meter.

Det var paradoxalt nog två olyckor som fick Stefans och hans familj att söka sig till golfen 1996. Hans två söner åkte motocross men när äldste sonen drabbades av två hjärnskakningar sa familjen Gustafsson tack och adjö till motorsporten. Och pappa Stefan var uppenbarligen den som fastnade mest för golfen och det är ju ingenting han behövt ångra.

Greensome är en partävling där båda spelarna slår ut för att sedan välja den bäst placerade bollen. Spelarna slår sedan vartannat slag tills bollen är i hål.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.