Fortsätt till huvudinnehåll

Lek med siffror i valtider


På söndag avgörs det. Vilket block regerar Sverige 2010-2014? Alliansen verkar ha en betryggande ledning i riksdagsvalet men hur går det i Mjölby kommun? Där är utgången oviss.

Jag har roat mig med att jämföra de stora partiernas, Moderaterna och Socialdemokraterna, resultat i riksdags- respektive kommunvalen för åren 1998, 2002 och 2006. Slutsatsen är att Mjölby är en något rödare kommun än riket i övrigt. Mjölby är en något mer ljusblått än mörkblått jämfört med hela riket.

Moderaterna nådde 22,9 procent i 1998 års riksdagsval och 20,3 procent i kommunvalet. Socialdemokraternas motsvarande siffror var 36,4 respektive 39,4. En övervikt för S kommunalt alltså.

2002 var ett katastrofval för Moderaterna vilket så småningom ledde till byte av partiledning. Då fick partiet 15,2 procent av riksdagsrösterna och exakt lika stor andel i kommunvalet. S nådde 39,8 i riksdagsvalet och 43,3 i kommunvalet. En skillnad på 3,5 procentenheter.

Vid segervalet 2006 fick Moderaterna 26,2 procent i riksdagsvalet och 18,8 i kommunvalet. Socialdemokraterna fick 35 procent i riksdagsvalet och 42,5 procent i kommunvalet. En avsevärd skillnad på 7,5 procentenheter men Socialdemokraternas resultat räckte ändå inte till att behålla makten.

En lek med siffror, javisst. Men ändå en fingervisning hur det kan gå. Verkligheten är förstås mer komplicerad med nya partier som dykt upp på arenan efter 1998. SPI tog ett mandat valet 2002 och ökade till två senaste valet. Miljöpartiet tog för första gången ett mandat 2006.

Om resultatet i riksdagsvalet slår igenom lokalt blir det fortsatt borgerlig majoritet i Mjölby stadshus. Om Socialdemokraterna kan upprepa 2006 års siffror med ett tillräckligt bra lokalt val är ett maktbyte sannolikt.

På söndag kväll vet vi svaret.

Allmänna val 1998
Moderaterna, riksdagen 22,9 procent
Socialdemokrat, riksdagen 36,4
Moderaterna, kommunen 20,3
Socialdemokrat, kommunen 39,4

Allmänna val 2002
M, riksdagen 15,2
S, riksdagen 39,8
M, kommunen 15,2
S, kommunen 43,3

Allmänna val 2006
M, riksdagen 26,2
S, riksdagen 35,0
M, kommunen 18,8
S, kommunen 42,5

Siffrorna hämtade från valmyndigheten.se

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.