Fortsätt till huvudinnehåll

Tidningschef pratar bullshit


När tidningschefer ska uttala sig i ekonomiska och organisatoriska frågor låter de som verkstadschefer. Läs här uttalandet i Motala Tidning av tidningschefen Göran Karlsson efter gårdagens besked att redaktionen bantas med tre tjänster.

– Förändringen var nödvändig dels för att öka lönsamheten, dels för att skapa en mer flexibel organisation. Visserligen minskar antalet tjänster på redaktionen, men det ska inte påverka nyhetsbevakningen. Vi får nu en bra grund för framtidens utmaningar, säger tidningschefen Göran Karlsson.

Detta är ju inget annat än corporate bullshit. Vad Karlsson i själva verket säger är att en hårt arbetstyngd redaktion i själva verket ska producera lika mycket på färre händer.
Jag tycker att en chefredaktör kunde formulera sig bättre än med dessa företagsekonomiska floskler. Flexibel, nyhetsbevakning och utmaningar är nyckelorden och kunde gälla vilken bransch som helst.

Jag mejlade igår in en kommentar till hemsidan med liknande synpunkter. Tror ni den publicerades? Icke.

Kommentarer

  1. Grundproblemet är väl egentligen att Motala Tidning inte producerar en tillräckligt intressant produkt. Mellan år 2008 och 2009 har tidningen minskat sin upplaga ytterligare med 5,5%. Det är lite sämre en "rikssnittet" som ligger på - 3%. Jag har dock förståelse efter alla dina år i branschen att du känner för dina journalistkollegor. Men de gamla murvlarna sitter nog säkert. LAS har vi ju skapat så att vi först rensar bort nytt, ungt och fräscht innnan vi ger på det som många gånger är pudelns kärna...

    SvaraRadera
  2. Du har rätt i att tidningen befinner sig i en nedåtgående spiral och har gjort så i flera år. Men då kan redaktör Karlsson vara så ärlig och säga att tidningen av ekonomiska skäl inte kan ha fler anställda.Om jag är rätt underrättad så är det gamlingar som får gå denna gång, dock med någon form av avgångsvederlag. Men det är i sista hand inte journalisterna som drabbas utan läsarna.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.