Fortsätt till huvudinnehåll

En bilresa inför allhelgona

Motala kyrkogård
Utsikt från Rogslösa kyrkogård mot Borghamn och Vättern.

Vi vänder kylaren norrut mot Motala och dess kyrkogård. Den hårda vinden rister om bilen då och då och regnskurarna avlöser varandra. Vi behöver inga fler påminnelser om att det är november. Vi tänder ett ljus vid mina föräldrars grav.

Gravkvarteret med dessa gravstenar är en påminnelse om min uppväxt på 1960-talet. Bredvid mina anförvanters grav vilar min fotbollskompis från Storgatan 25, Lasse Cronzell, som gick bort 1993, bara 45 år gammal. Mitt emot ligger hans föräldrar Lennart och Maja. Modern gick också bort sommaren 1993, bara två veckor efter Lasse. Här ligger också den kände politikern Thore Pettersson som kallades Thore Blå, hans dotter Gunilla Pregmark och den välkände köpmannen Pelle Knapp. Längre bort vilar en kompis farbror som var ledare i MAIF.

Ny färd söderut på 50-lappen med Rogslösa kyrkogård som mål. Vinden tilltar och på Vätterns yta uppträder vita gäss. Detta är en kyrkogård av annat slag med direkt anknytning till kyrkan med den berömda dörren. Vi ser oss omkring efter att ha smyckat svärföräldrarnas och svågerns vilorum. Också här vilar flera bekanta namn efter våra år i Vadstena.

Svärfars morbror Karl Gustav Jarl, Yngve Eriksson, som var en duktig fotbollsspelare i Borghamns IF, John Gustafsson som jobbade i ”boa” på Östgöta-Bladet, Agneta Gustafsson, Motalatjejen som fann kärleken i Borghamn och som inte blev äldre än 48 år och Leif ”Charlie” Andersson som vilar mellan sina två bröder.

Solen tittar fram över slätten men den byiga vinden är obeveklig. Vi rullar hemåt över Heda och Rök. Under tankfull tystnad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna