Fortsätt till huvudinnehåll

En putt doktor från Norge


Svensk Golf bjuder ibland på skrattretande läsning. Som i senaste numret där redaktionen berättar om norrmannen Jon Karlsen som nyligen gjort klart avhandlingen ”Performance in golf putting”.

”Teknik och utrustning ha mycket mindre betydelse i puttning än vad vi kan tro. När jag upptäckte detta ändrade jag riktning i projektet och forskade mer om greenläsning och längdkontroll. Det är mycket viktigare faktorer,” säger Jon till tidningen.

Tidigare har jag sett en svettig Dave Pelz putta bollar på soldränkta Floridagreener och tycker det kan räcka med det. Pelz talar inte heller om bollkänsla utan om betydligt mer komplicerade saker som fysik och gravitation. Pelz har ett förflutet i rymdinustrin men hoppade av för närspelets skull. Han kastade väl ut raketer i en omloppsbana runt jorden kan tänka.

Försöken att teoretisera och akademisera en bollsport gör mig en aning trött. Det är lika underhållande som vissa fotbollstränares ”press med understöd”.

Doktor Karlsens tre bästa tips är:
1. Träna puttning spellikt.
2. Lägg gärna in tävlingsmoment under träningen.
3. Träna gärna tillsammans med en kompis där ni läser linjen tillsammans och diskuterat resultatet.

När jag läser dessa tre råd tycker jag mig ha sett dem tidigare men då uttalade av instruktörer utan doktorsgrad. Kan dessa halvbildade individer verkligen ha rätt att utfärda sådana avancerade råd? Snuddkvacksalveri.

Jag hoppas dr Karlsens råd inte får vidare spridning bland de hackers som jag själv gör sällskap med. Om man ska granska puttlinjer från 15 olika vinklar förvandlas dagens femtimmarsronder till sjutimmarsditon. Tänk dig den spelare som får en koppsnurr på en fem meters sned nerförsputt och som förtvivlad tar fram Karlsens avhandling för att finna svaret på denna livsavgörande gåta.

Här öppnas annars oanade möjligheter för fantasifulla unga doktorander. Vem skriver avhandlingar om bunkerslag, bästa sättet att droppa i ruffen eller svarar på frågan varför det går så bra att spela riktigt bakis. (Om man hittar någon som vill skjutsa ut en till banan förstås).

Tillhör du kategorin som då och då har sömnproblem? Ladda hem avhandlingen på golf.se/spela och dina problem är lösta.

Kommentarer

  1. Tjena Jacob! Jag läste artikeln kring puttningen.Det mesta som skrivs om tips och råd i Svensk golf angående teori kring praktiken, är oftast förvirrande för medelgolfaren. Jag kan likna golfinstruktörsjobbet med en viss frisör i Mjölby som myntade ett ordspråk, på min fråga hur han upplevde konkurrensen med att fler och fler frisörer öppnar i staden.
    "Ju fler felklippningar, desto mer får jag att göra"

    nej skämt åsido...

    Har ni någon gång som jag upplevt följande, tänk in er i situationen:

    Jag sitter vid mitt skrivbord hittar ett papper som jag inte anser mig själv kommer att få någon nytta av, utan någon som helst ansträngning hur långt ifrån papperskorgen jag befinner mig eller hur mycket vårvindarna blåser in från mitt fönster eller om någon i rummet intill snarkar högljutt, så fullkomligt öser jag i pappersbollen i papperkorgen, härligt tänker jag, nu slipper jag att resa på mig för att kasta i den igen, men men.... för att inte tro att det bara va tur vill jag göra ytterligare ett enda försök till.
    ..Jag ställer ut papperskorgen mitt på golvet knycklar ihop papperet till en jämn o fin boll känner av vårvinden, tittar extra noga på hur långt jag befinner mig från korgen, försöker tysta den som snarkar och fokuserar, nu jä.lar ska den i... och jag missar...f.n också!

    Med vänliga hälsningar
    Mange
    Flemminge Golfklubb, Mjölby Golfklubb
    www.flemmingegolf.se

    SvaraRadera
  2. Tack för den träffande liknelsen. Varför göra saker och ting krångligare än vad det är? Livet är nog knepigt ändå.
    Jacob

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna