Fortsätt till huvudinnehåll

Så fördelas maktens köttgrytor


Vid den här tidpunkten varje valår brukar de politiska lägren formera sina laguppställningar inför de kommande fyra åren. Kommunfullmäktige i Mjölby valde igår kväll Jörgen Oskarsson (S) till ny ordförande. Ett bra val. Jörgen Oskarsson är en av de mest kompetenta kommunpolitiker jag känner. Hans erfarenhet och kompetens kommer väl till pass.
Nu väntar vi bara på att valberedningen får ”tummen ur” och berättar vilka som leder kommunens nämnder och styrelser.
I Ödeshög besväras de borgerliga politikerna av att de kallas bråkiga och trätgiriga så pass mycket att de kallar till presskonferens för att berätta hur eniga de är. F-n trot sa Rellingen. Jag väntar bara på nästa utspel i Corren. Ännu har inte vindkraftsprogrammet prövats i praktiken.

Håkan Johansson(M) har flera gånger deklarerat att han lämnar politiken efter flera turbulenta år i bygg- och miljönämnden men dyker nu upp igen som ordförande i barn- och utbildningsnämnden. Jag är inte förvånad. Håkan älskar hetluften och det är inte sista gången ni läser om honom i tidningen. Var så säker.

BK Zeros ansöker om ett kommunalt lån på 200 000 kronor efter en delvis misslyckad campingsäsong på Z-parken. Självklart har den generösa långivningen till Piraterna skapat prejudikat och det finns säkert fler idrottsföreningar som hyser liknande planer. Eftersom det är många år sedan jag lämnade Motala ska jag kanske inte ha några synpunkter på om lånet ska beviljas eller inte, men min spontana inställning är JA.

Zeros är en anrik förening med kanske västra länsdelens vackraste idrottsplats och gör stor nytta med sitt ungdomsarbete och sin camping. Tillträdande ks-ordförande Camilla Egberth (S) har sagt att Piraterna är ett av Motalas starkaste varumärken men Zeros är också ett starkt varumärke, fast på ett annat mer diskret plan utanför TV-kamerornas räckvidd.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna