Fortsätt till huvudinnehåll

Så fördelas maktens köttgrytor


Vid den här tidpunkten varje valår brukar de politiska lägren formera sina laguppställningar inför de kommande fyra åren. Kommunfullmäktige i Mjölby valde igår kväll Jörgen Oskarsson (S) till ny ordförande. Ett bra val. Jörgen Oskarsson är en av de mest kompetenta kommunpolitiker jag känner. Hans erfarenhet och kompetens kommer väl till pass.
Nu väntar vi bara på att valberedningen får ”tummen ur” och berättar vilka som leder kommunens nämnder och styrelser.
I Ödeshög besväras de borgerliga politikerna av att de kallas bråkiga och trätgiriga så pass mycket att de kallar till presskonferens för att berätta hur eniga de är. F-n trot sa Rellingen. Jag väntar bara på nästa utspel i Corren. Ännu har inte vindkraftsprogrammet prövats i praktiken.

Håkan Johansson(M) har flera gånger deklarerat att han lämnar politiken efter flera turbulenta år i bygg- och miljönämnden men dyker nu upp igen som ordförande i barn- och utbildningsnämnden. Jag är inte förvånad. Håkan älskar hetluften och det är inte sista gången ni läser om honom i tidningen. Var så säker.

BK Zeros ansöker om ett kommunalt lån på 200 000 kronor efter en delvis misslyckad campingsäsong på Z-parken. Självklart har den generösa långivningen till Piraterna skapat prejudikat och det finns säkert fler idrottsföreningar som hyser liknande planer. Eftersom det är många år sedan jag lämnade Motala ska jag kanske inte ha några synpunkter på om lånet ska beviljas eller inte, men min spontana inställning är JA.

Zeros är en anrik förening med kanske västra länsdelens vackraste idrottsplats och gör stor nytta med sitt ungdomsarbete och sin camping. Tillträdande ks-ordförande Camilla Egberth (S) har sagt att Piraterna är ett av Motalas starkaste varumärken men Zeros är också ett starkt varumärke, fast på ett annat mer diskret plan utanför TV-kamerornas räckvidd.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom