Fortsätt till huvudinnehåll

Skicka med en prislapp på bandyhallen


Idrottsrörelsen har alltid haft stöd av tidningarnas sportjournalister. Jag vet för jag har själv tillhört denna falang en gång i tiden.

Peter Calén demonstrerar detta tydligt i dagens Corren. Han ber helt ogenerat Motala kommun att bygga en hall för han har bevittnat en bandymatch i hällande regn. Han är förundrad över att 468 personer såg matchen. Bandysporten dör utan inomhushallar hävdar Calén och kanske har han rätt.

Tänk om man skulle vända på kuttingen och resonera så här. En bandyhall av modernt snitt kostar X antal miljoner kr i investeringen och X antal hundratusen i drift. Eftersom IFK under årens lopp gjort sig kända som en dålig hyresbetalare kan vi utgå från att kommunen (skattebetalarna) får ta över 90 procent av kostnaderna. Ponera att dessa X miljoner i drift- och kapitalkostnader motiverar en skattehöjning på 50 öre. Anta att redaktör Calén har 330 000 beskattningsbara kronor i årlig inkomst. 3 300 kronor x 0:50 kronor är 1 650. Är han beredd att betala 1 650 kr per år mer i skatt för en hall som står tom ungefär halva delen av året?

Och framförallt; är de 41 533 Motalabor som inte var på matchen beredd att acceptera en skattehöjning? Jag hävdar att när mer eller mindre starka särintressen kräver dyra investeringar borde någon form av prislapp skickas med.

Låt oss förflyttas oss nästan 50 år tillbaka i tiden. I mitten av 60-talet byggdes den nuvarande Isstadion. En kommitté startade en insamling vars resultat kunde följas på en jättelik termometer på Stora torget. Kommunen lovade att bidra med lika mycket som insamlingen gav. Idrottsentusiaster på stans stora industrier - Luxor, Electrolux, CTV och Motala Verkstad – gick runt och sålde andelar på 100 kronor och Motala Tidning stöttade kampanjen på redaktionell plats. Insamlingen engagerade större delen av stan och blev ett dagligt samtalsämne. Kalla det en lokal folkrörelse.

Jag vet inte om en liknande kampanj är möjlig idag, men låt oss leka med tanken att en andel kostar 500 kronor. Kunde en fattig industriarbetare bidra med en hundring för 50 år sedan kan väl dagens idrottsentusiaster släppa iväg en femhundring. Det är väl vad en 25-åring gör av med på puben en fredagskväll.

Jag vet självfallet inte vad en eventuell bandyhall skulle kosta i investerings- och driftkostnader. Ovanstående inlägg får ses som en principdiskussion. Orsaken till att jag valde 50 öre som exempel var att Mjölby kommun valde att höja skattesatsen med en 50-åring vid bygget av Lundbybadet i början av 2000-talet. Simhallen kostade cirka 80 miljoner kronor att bygga och hur driftskalkylen ser ut idag känner jag inte till.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom