Fortsätt till huvudinnehåll

Kriminalhistoria och tevehistoria


Fallet Keith Cederholm är både svensk kriminalhistoria och tevehistoria. I torsdags kväll visade SVT 1 en dokumentärfilm om den skånske raggaren som blev rikskändis 1983. Jan Guillou tog upp hans fall i Rekordmagazinet och menade att Cederholms straff var ett justitiemord.

En kort rekapitulation för er som inte var med på den tiden. Tingsrätten dömde Keith till tio års fängelse för grov mordbrand och människorov. Enligt domen ska Keith och hans medhjälpare ha anlagt en brand på en raggargård i Malmös utkanter 1979. En 19-åring, Bo Göransson, blev vittne till branden. Keith ska då ha beordrat de övriga att undanröja Göransson och två månader senare hittades dennes kropp i Malmö hamn.

Keith Cederholm menade att han var dömd på förhand i tingsrätten på grund av sitt förflutna som raggarledare. Att polis och åklagare tog tillfället i akt att få bort honom från Helsingborgsgatorna.

En springande punkt i domen var hur lång tid det tog att köra från Klippan, där Keith tillbringat kvällen med svärfar och svärmor, till raggargården. Guillou provkörde sträckan med en Plymouth Fury och fanns att det felades 18 minuter. Polisen hade kört samma sträcka men plockade bort den uppgiften i det förundersökningsprotokoll som bifogades stämningsansökan.

Rekordmagazinet fick ett enormt genomslag och blev också en milstolpe i Guillous gedigna karriär. Henning Sjöström, alltid sugen på publicitet, drev målet till Högsta Domstolen som rev upp underinstansernas fällande dom. Keith tilldömdes ett skadestånd på 365 000 kronor.

I programmet berättade Keith en märklig anekdot. Han skjutsades från anstalten till ett VIP-rum på Arlanda där ett stort journalistuppbåd väntade. I horden av journalister stod Henning Penning. Keith stegade fram till Henning, skakade hand och tackade för hjälpen. Varpå Henning ställde frågan: ”Vilken tidning jobbar du på?”. De hade inte träffats tidigare.

Återfördes Keith därmed till den smala vägen? Nej, Keith blev amfetaminmissbrukare och dömdes senare till åtta års fängelse för knarkbrott, olovlig körning, stölder och grovt vapenbrott. Han langade knark för att finansiera sitt eget missbruk.

En detalj i programmet gör mig förbryllad. Intervjuerna hoppar i tiden och vid vissa tillfället talar Keith en bred skånska, vid andra tillfällen rikssvenska med inslag av Sörmlandsdialekt.

Keith Cederholm avled i cancer i augusti 2010 I en ålder av 52 år.
Guillou och Rekordmagazinet skapade en trend i journalistiken där flera journalister granskade domarna i uppmärksammade rättsfall. Ofta med gott resultat för den dömde.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna