Fortsätt till huvudinnehåll

First we take Manhattan...

Snart ska kolossen bort.

Den socialdemokratiska majoriteten
funderar på att återta Lundbybadet i kommunal drift. I så fall går driften över till kommunen den 1 juli 2013. Kultur- och fritidsnämndens ordförande Göran Westerberg säger att detta var ett vallöfte. Det formella beslutet tar nämnden i maj.

För tio år sedan fick Vifolkagården i Mantorp en privat utförare. Nu kan kommunen återta driften även där. Frågan avgörs vid socialdemokratiska arbetarekommunens nästa repskapsmöte. First we take Manhatten then we take…

Frågan om Vifolkagårdens överlåtelse till en privat utförare var en het potatis för tio år sedan och orsakade protester från de anställda men också bland Mjölbys socialdemokrater. Partiet höll på att spricka men Jörgen Oskarsson drev igenom sin vilja som så många gånger förr.

Rivningen av kvarnen på Magasinsgatan som startar nästa vecka ska bli intressant att följa eftersom Magasinsgatan stängs av temporärt. För att minska på trycket kommer Kyrkogatan (delen Kungsvägen-Burensköldsvägen) att öppnas för dubbelriktad trafik samtidigt som parkeringsförbud införs. Det senare ska bli intressant att följa. Hur många parkeringsvakter behövs där? Stängningen av Magasinsgatan måste innebära problem för de tunga transporterna till och från Arla Foods.

För övrigt kan jag för den intresserade informera om att Kungsvägens östra del är öppen för trafik som vanligt idag och du kan se undertecknad och lurvig hund vid 11-tiden. Väl mött!

Kommentarer

  1. Hej Anders!
    Läste om dig och din blogg i Östgöta...så naturligtvis måste jag in och kolla:)...
    Och kommentera. Jag har också en blogg på blogspot och faktiskt jag får inte heller speciellt många kommentarer. De flesta som kommenterar är mina vänner i verkliga livet.
    Jag ska lägga till din bloggadress och fortsätta följa dig, intressant att läsa andras bloggar.

    SvaraRadera
  2. Om du vill hälsa på hos mig på min blogg så är adressen:
    http://vammelby.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jo, jag har kollat din blogg och den är mycket trevlig. Jag tror att det är lite för krångligt för att läsarna ska kommentera. Däremot får jag en del kommentarer när jag länkar bloggen till min facebooksida.

    SvaraRadera
  4. Tack! Jag brukar oftast länka till min Facebooksida men får inte så mycket fler kommentarer ändå.
    Kanske är det som du säger att det är krångligt att kommentera.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. De som brukar kommentera är folk jag känner personligen sedan förr. Jag kan inte påstå att jag känner alla FB-vänner. De är på sin höjd "FB-bekanta".

    Får önska dig också en trevlig helg.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna