Fortsätt till huvudinnehåll

Ett illavarslande tecken

Är det inte hög tid att landets dagstidningar slår samman sport- och ekonomisidorna? Sportjournalister skriver numera mer om ekonomi än om tunnlar, dragningar och skott i krysset.

Det var min första tanke när jag läste Corren idag och nyheten om att LHC säljer en hyresfastighet för att hålla skutan flytande. (Säljes: hyresfastighet med sex lägenheter, balkong i söderläge. Inbyggt utvisningsbås med gym och bastu. På köpet: Illaluktande handskar).

Egentligen är detta en illavarslande tecken när ett företag eller en organisation säljer ut reala tillgångar för att klara driften även om ekonomichefen Lars Ellbrandt anslår en lättsam ton och ser hyresfastigheten som buffert och reserv. ”Vi räknar med att det ger oss några miljoner”. Men då har man ju också avhänt sig möjligheten till framtida hyresinkomster.

Om LHC skulle trilla ur elitserien – vilket Gud förbjude – väntar ett stålbad. Jag har kollat på hemsidan och det finns över 50 personer anställda och då har jag ändå inte räknat med spelarna och personerna direkt knutna till laget. Bara ledningsgruppen är sex personer stor. Det är inte bara kommunala, regionala och statliga myndigheter som kan beskyllas för byråkrati.

Att LHC förbättrar sin tabellposition i kväll anser jag uteslutet. Brynäs har till skillnad från LHC en förstakedja som gör mål. Silfverberg och Järnkrok m fl.

Kommentarer

  1. Skrev han. Och log.

    SvaraRadera
  2. Tisdagskvällens insats var en positiv överraskning. Ungefär lika oväntat som att Roma skulle slå Inter.

    SvaraRadera
  3. ...Vilket Bella Roma också gjorde för någon vecka sedan, med hela 4-0.
    http://www.youtube.com/watch?v=fhsM0sylQac&feature=related
    skriver jag. Och log.

    SvaraRadera
  4. Ha, ha, jag er mig. Men Inter har ett ålderstiget lag. Snart moget för Korpen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna